doorgaans geschikt, daardoor, onzes inziens, minder aan het oogmerk beantwoordende wordt doorgebragt.
Intusschen ontvangt dan nu de godsdienstige Bijbelvriend hier eene opheldering van dezen moeijelijken Brief van Paulus, verstaanbaar en duidelijk, en met krachtigen aandrang tot het Christelijk goede. De lezenswaardige Voorrede is vooral ten aanzien van het karakter en geheel de opleiding en vorming van Paulus, den man zoo als hij was vóór en na dat hij een Christen was, belangrijk, en getuigt van des Schrijvers menschkunde. Hetgeen hier voorkomt van Paulus in zijne Brieven, en bijzonder in deze, als die zich zeer verdienstelijk gemaakt heeft aan het Christendom, door de hoofdzaak der leer in het helderst licht te stellen, en de leer des geloofs tot betrachting der deugd, en die der deugd tot bevestiging van het geloof, aan te dringen, moet gereedelijk worden toegestemd. Zoo stellig echter, als de Schrijver in de Inleiding doet, zouden wij niet beweren, dat deze Brief van Paulus, minder dan zijne andere, den oorsprong aan de bijzondere omstandigheden der Gemeente, tot welke hij gerigt werd, verschuldigd is, en hetgeen de Schrijver daaruit dan verder afleidt; alhoewel de Eerw. van heyningen hier de meeste Uitleggers op zijne hand heeft. Hoezeer wij hier verscheidene proeven zien, dat de Schrijver geen slaafsch navolger van anderer meening is, maar eigen gevoel en oordeel volgt, berigt hij echter zelf, dat hij in de verklaring doorgaans de leiding van koppe heeft gevolgd, den besten Uitlegger, dien hij kende. Ik meende, zegt hij, mij daarmede te mogen vergenoegen, daar ik voor mijne Gemeente arbeidde, en niet voor de geleerde wereld.
Ons oordeel komt dan hier op neder: dat deze arbeid van van heyningen een belangrijk en aangenaam geschenk is voor 's mans Gemeente niet alleen, maar voor alle godsdienstige Bijbelminnaars, in 't bijzonder die tot dat Genootschap behooren, bij hetwelk hij als Leeraar dient; terwijl de overige Christenen 's mans werk almede, tenzij ze geheel vervreemd zijn van den echten Chris-