vries: en, tot het gevoel van het ware en het schoone zoo gunstig opgeleid, heeft hij, vóór het verlaten der Leidsche Hoogeschool, alwaar hij zijne studiën, vooral in de Godgeleerdheid, voltooid heeft, dit loffelijk bewijs gegeven van zijnen goeden smaak, vlijt en oordeel, en door deszelfs bewerking en openbare verdediging de welverdiende Doctorale waardigheid verkregen. Het onderwerp van deze Akademische en inaugurele Verhandeling is gewigtig en belangrijk: de vergelijking en opheldering van de verhalen der Evangelisten en van Paulus, betreffende Jezus instelling van het Heilig Avondmaal.
Deze verhalen worden dan, vooreerst, met elkander vergeleken, derzelver overeenkomst en onderscheid zeer zorgvuldig aangetoond, en het kritisch gebruik dezer vergelijking aan den dag gelegd, zoo wel met opzigt tot de ware lezing in de verscheidene verhalen, als met opzigt tot de bronnen, waaruit dezelve gevloeid zijn. Hieromtrent wordt zeer waarschijnlijk gemaakt, dat Mattheus en Markus met hun beide, Lukas en Paulus met hun beide eene bijzondere bron gemeen gehad hebben; welke eenigzins verschillende bronnen hoofdzakelijk overeenkomen en elkander, als 't ware, aanvullen, zoodat wij Jezus instelling in derzelver waren zin en oogmerk daardoor des te beter hebben leeren kennen.
Hierop volgt nu het tweede gedeelte der Verhandeling, de opheldering dezer verhalen. Wij zullen deszelfs voorloopige punten kortelijk opgeven. Joannes heeft niets van het H. Avondmaal, dewijl hij waarschijnlijk de drie eerste Evangelisten voor zich gehad heeft, waarin hij hetzelve reeds beschreven vond. Zoo heeft hij meer, dat bij de andere Evangelisten staat, overgeslagen, en veel aangevuld. Het Avondmaal is na het afloopen van het Paaschmaal ingesteld. De verrader Judas is wel bij het Paaschmaal, maar niet bij het Avondmaal tegenwoordig geweest. - Na dit alles genoegzaam aangetoond te hebben, geeft de Schrijver eene verklaring der woorden van Jezus, naar de natuurlijkste orde, waarin wij ons dezelve, volgens Lukas, moeten voorstellen; welke verkla-