leer is.) Zoo als gij het u voorstelt, kan noch zal dit u gelukken. Daarentegen zult gij daardoor de kennis der zuivere leer van God, welke niet aan tijd en plaats gebonden, en iets meer algemeens is, dan uw sektenstelsel, algemeener maken en bevorderen. Hoe meer algemeen de Bijbel gelezen wordt, van zoo veel te meer zijden zal hij beschouwd, doorzocht, beproefd en opgehelderd worden; men zal de kern leeren onderscheiden van, en verkiezen boven den dop, de inkleeding der leer.
De Israëlieten geloofden, dat hun Godsdienst, zelfs deszelfs uiterlijke verrigtingen bestemd waren om van tijd tot tijd over de gansche aarde heerschende te worden; en hunne Profeten lieten deze hoop ook dikwerf blijken. Evenwel, zoo lang zij Palestina bewoonden, bleef hun Godsdienst bepaald tot hun land; maar, na den ondergang van hunnen staat, werden hunne heilige schriften onder andere volken verspreid, en het eigendommelijke hunner Godsdienstleer, het dogma der eenheid Gods, ging niet verloren, maar werd nu eerst op deszelfs prijs gesteld en toegestemd. Daarentegen datgeen, waarin de Joden de grootste waarde stelden, hun Offerdienst, hunne Tempelpracht, hun Messiasdom, (zoo als de Jood zich dat voorstelde) maakte, als iets, dat tot de hoofdzaak niet behoorde, geenen opgang, maar liep te niet.
Dan, ook behalve het zoo even genoemde, zullen die Genootschappen, wier doel de verspreiding des Bijbels is, groot voordeel aanbrengen. Door eenen nieuwen, geestelijken, godsdienstigen band zullen zij de volken aan elkander verbinden; menschen uit de meest verschillende en verwijderde volken zullen begeeriger worden om tot elkander te naderen, en elkander te leeren kennen; even gelijk de eerste bedoeling der Kruistogten (de verovering van Jeruzalem en het H. Graf) naauwelijks bereikt en spoedig weder verloren werd, en desniettegenstaande echter uit dezelve voor Europa, in de gevolgen, een grooter en zeer aanmerkelijk ge-