Katechismus des Bijbels, dat is: eene korte en duidelijke onderwijzing aangaande den inhoud der Heilige Schrift. Ten gebruike voor de Christelijke Jeugd vervaardigd, door D.F.A. Krummacher. Uit het Hoogduitsch. Met eene Voorrede van J.L. Wolterbeek, Predikant bij de Hervormde Gemeente te Amsterdam. Aldaar, bij J. van der Hey. 1814. In kl. 8vo. 142 Bl. f :-8-:
Wij hebben dit boeksken van den belangrijken krummacher, door den waardigen wolterbeek ons aangeboden, met groot genoegen gelezen. Hetzelve omvat den geheelen inhoud des Bijbels, dien het tevens van boek tot boek doorloopt. Zoodat de leerling van het Christendom met hetzelve inderdaad eenen goeden grondslag legt, ja, na eenige nadere voorbereiding, al spoedig geschikt wordt, eene behoorlijke belijdenis van zijn geloof in den Zaligmaker af te leggen; zoo dit nadere zelfs niet grootendeels overtollig wordt gemaakt door eene gepaste uitbreiding van de aanmerkingen, die onder elk hoofdstuk (uit vragen en antwoorden bestaande) worden gevonden. Er heerscht in het werkje een gezonde geest, die even verre van het alles verklarende der nieuweren, als het mystieke van vroegere dagen, verwijderd blijft, en het troostrijke en stichtende met nederig geloof en kinderlijk ontzag voor den hoogen God en zijne verborgenheden uitnemend vereenigt.
Gelijk intusschen alle menschenwerk zijne gebrekkige zijde heeft, althans naar het oordeel van menschen wederom, die ook al dwalen kunnen; zoo mishaagt ons inzonderheid het eerste hoofdstuk, en de geheele bepaling en verdeeling van het Godsrijk. Deze benaming, eigenaardig en bijbelsch opgevat, beteekent niet de vereeniging van God met den mensch, maar de menschen met God vereenigd, met Hem in eene naauwe betrekking, als in verbond staande, voor en onder Mozes, maar vooral onder Christus, en onder dezen en God zelven in den Hemel. Zoo hier, als nog eene enkele keer, schijnt ons eenige ingenomenheid met eigene bijzondere, niet zuiver bijbelsche, begrippen door te stralen.
Ook meenen wij op enkele onnaauwkeurigheden in het geschiedkundige te hebben gestooten, b.v. dat Naomi om den