ziel bezoedelen kan; spreekt dan van een Christusbeeld in zijne Kerken, enz.; en hiermede is het stuk voldongen. Hetgeen ons in deze Leerrede boven al het overige bevalt, is de bevattelijkheid voor allen, de hartelijke, wel onderhouden wending tot het hart zijner toehoorders, en meer dan eene gepaste en nuttige les.
Minder beviel ons te dezen aanzien de tweede Leerrede, waartoe zich de Pastor liet overhalen, opdat hij als Zwollenaar, en in die stad gedoopt, onderwezen, tot de communie toegelaten, en het eerst den predikstoel, in de spiegelsteeg, beklommen hebbende, voor alle Zwollenaars de zoo heugelijke gebeurtenis van den dag mogt vereeuwigen. De tekst is uit het Boek der Wijsh. VII:7-11. Salomo's gebed om wijsheid, de moeder van alle goed, deed Salomo ook alle goederen toevloeijen. De Christelijke leer is eene ware wijsheid, enz. Geheel Europa is het licht des Christendoms aan de Roomsche Paussen verschuldigd; gregorius zond den Monnik augustinus naar Engeland; van daar kwam willebrord hier te lande: daar nu willebrord geen houten of steenen werktuig was, maar aan den Goddelijken roep tot het Apostelambt had kunnen wederstaan, zijn wij hem groote dankbaarheid verschuldigd; waarom hij dan ook hoogelijk geroemd, en de volzalige willebrord, de Apostel dezer Landen, een Kloosterling, een Benedictijner Monnik, (letterlijk en stellig?) aangebeden wordt: ‘Dank zij U, willibrord! voor de prediking der Christelijke leere! Verwerf ons de genade, zoo volgens deze leer te leven, dat gij U niet behoevet te schamen, onze Apostel te zijn geweest.’ Op zijne voorspraak hoopt de Leeraar gebragt te worden tot het aanschouwen van Gods heerlijkheid. - De Redevoering wijst de voorregten aan, ons door de prediking van dien heiligen man geworden; want door het Christendom is afgoderij en menschenoffer, vogelwigchelarij en waarzegging, uit deze landen geweken; ook de zamenleving (want het zwerven hield op) verbeterd, alsmede ons voedsel, onze kleeding, onze woningen, de aanleg en opbouw onzer steden, onze