murmureren van dit volk tegen Jehova en Moses; de zwaare oproeren, hieruit meermalen ontstaan met de vreesselijkste gevolgen, die echter zoo weinig afschrikten, dat zij 'er telkens op nieuw toe vervielen; onderscheidene, door Gods bijzondere tusschenkomst mislukte, pogingen der Moabiten en Midianiten, om de Israëliten te vermeesteren, of althans te verzwakken; de geschiedenis van Bileam, enz. - In het zesde, een beknopt overzicht van het behandelde gedeelte der Israëlitische geschiedenis, naar de opgave van ongewijde Schrijvers, benevens eene zoo veel mogelijk naauwkeurige vergelijking van de beschaving der Israëliten met die van andere toen bekende volken, in 't bijzonder met die der Egyptenaren, Edomiten, Kananieten, ook der Grieken.
Men ziet uit deze korte opgave, hoe veel verscheidenheid van gewigtige onderwerpen de Hoogleeraar ook in dit Deel behandelt. Allerwege ontdekt men 's mans uitgestrekte belezenheid, en met hoe veel oordeel hij, van 't geen anderen hem voorgeärbeid hebben, zich weet te bedienen. Hij kiest doorgaans 't beste, bevestigt, 't geen anderen reeds gezien hadden, dikwijls met nieuwe, veelal welgegronde bewijzen, geeft niet zelden gepaste wenken tot nadere onderzoekingen, en verspreidt, in dit eene Boekdeel, over de grondvesting van den Joodschen staat, en daar uit voortgevloeide geheele volgende geschiedenis van dit nog altijd merkwaardige volk, veel meer licht, dan men uit honderd en meer anderen, ja ook uit de beste Schrijvers over dit onderwerp, kan verkrijgen. Een aantal geleerde Aanmerkingen, in waarde gelijk aan de voorgaande, is ook hier achteraan gevoegd.
Over sommige bijzonderheden zou men evenwel verschillend kunnen denken. Om iets te noemen, valt onze aandacht op 't geen de Hoogleeraar bl. 299-304 zeer waarschijnelijk stelt, ten aanzien van de inzichten, die ten minsten eenige nadenkende Israëliten omtrent de wijze der vervulling der beloften, reeds aan hunne voorvaderen, omtrent het heil door Jezus Christus aan te brengen, zoo men meent, gedaan, zouden gehad hebben. Verre van in te stemmen met die Typische uitleggers, die de oude Israëliten alles bepaaldlijk laten vooruitzien, neemt hij evenwel iets aan, waarvoor geen grond hoegenaamd is in de geschiedenis, en schijnt