den, en wier voorbeeld ook voor ons tot leering en waarschouwing kan dienen. Het een en ander heeft een gelijkmatig doel; het is geschikt, om levenswijsheid, dat is, een zoodanig gedrag, als onze plicht vordert, in de menigvuldige betrekkingen en omstandigheden dezes levens, waarin wij zijn of komen kunnen, te bevorderen. Indien iemand, bij de geschiedenis van 's Heilands lijden, meer zijne zinlijkheid en verbeelding, dan zijn-verstand, wil bezig houden, en het stichting noemt, wanneer, door een zinlijk voorstel van 's Heilands smerten, in hem een sterk gevoel verwekt wordt, of iemands aandacht met overdenkingen van het geheimvolle en wonderbare dezer geschiedenis moet onderhouden worden, zoo een zal in de daad, bij het lezen van dit geschrist, zijne rekening niet vinden. De Schrijver komt 'er wel voor uit, dat hij de verwerving van vergeving der zonden voor het voornaamste doel van het lijden en sterven van Jesus houdt, maar vergenoegt zich, daaromtrent eenmaal opzetlijk zijne gedachten geuit te hebben, en dan legt hij zich vervolgends alleen toe, om uit het gebeurde lessen van wijsheid, tot regeling van ieders gedrag voor God en menschen, op te zamelen: waarin hij ook, over 't geheel, voortreffelijk geslaagd is.
De Overdenkingen van het eerstgenoemde soort gaan over de navolgende onderwerpen: Hoe vieren wij de aan de gedachtenis van onzes Heilands lijden gewijde dagen, op de betamelijkste wijze? - Over de gelatenheid en onderwerping van den Heere Jesus, bij zijn lijden. - Over des Heilands tederhartigheid jegens zijne geliefde vrienden, geduurende zijn lijden. - Over het edel gedrag van den Heiland jegens zijne vijanden, geduurende zijn lijden. - Over het voorbeeldig gedrag van den Heere Jesus voor het gericht. - Over de zielerust des Heilands in den dood. - Over des Heilands begravenis. - Die van het tweede betreffen Het verraad van Judas Iskarioth. - De wanhoop van den Verrader. - Het gedrag van Petrus voor en bij de gevangenneming des Heilands. - Den val van Petrus. - Het gedrag der vijanden en beschuldigers van den Heiland. - Het gedrag van Pilatus. - De beide kwaaddoeners, die met den Heiland gekruist zijn.
Over alle deze stoffen worden, tot het voorgestelde einde, meestal gepaste en gewigtige aanmerkingen gemaakt, met de krachtige uitdrukking van warm Gods-