in de heilige Geschiedenissen ontwaar wordt. Ter proeve staat van loo in 't byzonder stil op de Geschiedenis der Geboorte van jezus christus. Zyn oogmerk is, om te doen zien, dat, gelyk in een natuurlyk kunstmaatig Tooneelstuk, of liever, indien gy wilt, Drama, te midden van de menigvuldigheid en verscheidenheid van voorwerpen, de Eenheid wordt in 't oog gehouden, dit zelfde in de Geschiedenis van Jezus alleszins in 't oog valt. ‘De menigvoudigheid (dus schryft van loo) en eenheid is in dezelve onovertreffelyk. Engel, Priester, Priesteres, Israëlitische Maagd, Timmerman, Herders, voornaame Vreemdelingen, Herodes, het Sanhedrin, Gryzaarts, oude Vrouwen - het Volk, Jeruzalem, Nazareth, Bethlehem, Egypte, - Tempel, stal - reize, vugt, verkondigingen, geboorte, daarstelling, verschyningen, droomen, nieuwe voorzeggingen, oude orakel-spreuken - vriendschap, vyandschap, wysheid, dwaasheid, armoede, rykdom, eere, smaad, moord, Keizerlyk bevelschrift - - eene kleine waereld van voorwerpen! - en evenwel is de eenheid onnavolgbaar, op welke dit alles doelt, met welke dit alles verbonden is - de stille, Goddelyke invoering van den Zoon Gods en des menschen; de Messias stil en Goddelyk daargesteld, den zoekenden bekend gemaakt, den vyanden ontrukt, het volk door wenken aangewezen.’
Uit de Leerrede, paulus voor felix betiteld, willen wy nu iets ter nadere proeve mededeelen. Op de mannelyke voordragt van 's Apostels wysheid, beleid, kloek moedigheid en andere hoedanigheden, by die gelegenheid ten toon gespreid, zullen wy thans niet stilstaan. Uit de Toepassing hoore men den oordeelkundigen Redenaar het schadelyk wanbegrip van zommigen te keer gaan, die, de natuur van het liefderyk Euangelium miskennende, den Allerhoogsten zich onder eene hoogstschrikwekkende gedaante voorstellen, in de verbeelding dat zulks het rechte middel is, om tot bekeering te geraaken. Aangemerkt hebbende, hoe de prediking van paulus op felix geene gewenschte uitwerking deedt, hoewel deeze zeer bevreesd wierdt, vervolgt hy aldus: ‘Laat dit u tot eene baak verstrekken myne vrienden, die overtuigd zyt van uwen jammerstaat, maar by deze overtuiging staan blyft. Bloote vrees en schrik, door het akelig voorstel van 's menschen hoogst-rampzalige verwagting in de ziel verwekt, kan nooit een middel zyn om ons tot den dienst van God in Christus over te halen. En de naargeestige vrees voor