Vaderlandsche letteroefeningen. Jaargang 1787
(1787)– [tijdschrift] Vaderlandsche Letteroefeningen– Auteursrechtvrij
[pagina 181]
| |
Nieuwe Algemeene Vaderlandsche Letter-oefeningen.Onderwys in de Leerstukken der Godgeleerdheid, in 't Latyn beschreeven, en met veelvuldige Aanmerkingen verrykt, in vyf Deelen, door wylen den Hoog Eerw. den Hoog Gel. Heere J.F. Buddeus, in zyn Hoog Eerw. leven Leeraar en gewoon Hoogl. in de Godgel. op de Hooge Schoole te Jena; thans, onder opzigt en met eene voorafgaande Voorreden van den Wel. Eerw. zeer Gel. Heere J.M. Boon, Leeraar der Gemeente, toegedaan de onveranderde Augsburgsche Geloofsbelydenisse te Rotterdam. In 't Nederduitsch vertaald, door J.P.H. Hildebrand, Lid derzelve Gemeente. Eerste Deel. Te Rotterdam, by C. van der Dries, 1786. Behalven het Voorwerk, 139 bladz. in gr. 8vo.Uit de Voorreden van den Eerwaerden Boon ziet men duidelyk, dat de nieuwe denkwyze veler Luthersche Leeraren zyn Eerwaerden zeer tegen de borst is, en dat zulks hem byzonder aengezet heeft om de Vertaling van dit Werk te begunstigen; ten einde de vroegere denkwyzen veler Leeraren dezer Gezindheid, vooral onder de Leden der Gemeente, te verlevendigen. Wy laten het verschil over die onderscheiden denkwyze aen zyne plaets, als oordeelende het onze zaek niet ons daerin in te wikkelen: maer 't komt ons voor, dat zyn Eerw. een weg inslaet, welke juist niet geschikt is, om dit zyn oogmerk te bereiken. De geweezen Hoogleeraer Buddeus staet wel bekend als een groot Godgeleerde onder de Lutherschen in zynen tyd, en elk, die zyne doorwrogte Schriften doorbladerd heeft, noemt zynen naem met eerbied; maar dit zyn Werk is te omslagtig voor verre de meeste Leden der Kerke; en ook naer ons inzien beter geschikt voor het onderwys op de Hooge Schoolen, dan ten algemenen gebruike; waerby nog komt de verschillende manier van voordragt in die dagen, en in den tegenwoordigen tyd, welke, gelyk bekend is, geen geringen invloed op den Lezer heeft. - Het werk bestaet uit vyf Dee- | |
[pagina 182]
| |
len, en het thans afgegeeven behelst het eerste Hoofdstuk van het eerste Deel, handelende over den Godsdienst en de Godgeleerdheid. Zyn Hoog Eerwaerde gaet in het zelve na, de voornaemste byzonderheden, welke daeromtrent in opmerking komen, en wel naer die onderscheidingen, welken in de Schoolen gebruikelyk zyn. Tot een voorbeeld hiervan strekke zyne ontvouwing van het voorwerp, het onderwerp en het oogmerk der Godgeleerdheid, waeromtrent hy het volgende aen de hand geeft. | |
‘Het voorwerp der Godgeleerheid is en de stoffe zelve, en de hoedanigheid.‘De Godgeleerdheid handelt over Goddelyke Zaken, zo als ze ons uit de Openbaring of de Heilige Schrift bekend zyn. En deeze Goddelyke Zaken, of 't geen ons van Gods Wezen en Eigenschappen, en van zyne Goddelyke Werken en Wille bekend is, noemt men gewoonlyk het Stoffelyk Voorwerp van de Godgeleerdheid, gelyk als het Zakelyk Voorwerp in tegendeel in de Goddelyke Openbaring zelve gelegen is. | |
‘Het onderwerp der Godgeleerdheid is de mensch als Zondaar.‘De Kennis van de Goddelyke Zaken word hier beschouwd, zo als zy den zondigen Mensch ter Zaligheid noodzakelyk is. En dus komt teffens de overweging van den Mensch zelven in aanmerking, die in de Order des Heils, en voor de bekeering beschouwd, ontbloot van Genade Krachten, en ten eenen maale dood, niets tot zyne Zaligheid kan toebrengen, Eph. II. 1. Col. II. 13. nogthans door Gods Genade en Goedertierenheid, zo hy slechts de aangebodene Middelen recht gebruikt, en den Heiligen Geest niet wederstreeft, tot het Geloof en een Geestelyk Leven kan worden opgewekt. Maar dan is het den Mensch, door de Krachten der Genade bekwaam gemaakt, en door die Genade van den Almachtigen God geholpen, niet geweigerd, iets tot bewaringe en vermeerderinge van zyn Geloof toe te brengen. 1 Cor. XV. 10. Tit. II. 14, 2 Pet. I. 3, 5 enz. | |
[pagina 183]
| |
‘Het oogmerk der Godgeleerdheid.‘Het laatste, en wel het Zakelyk doelwit van de Godgeleerdheid, 't welk den zondigen Mensch, begeerig, zynen rampzaligen staat te ontworstelen, is voorgesteld, is het hoogste geluk, of de Zaligheid, in de bezittinge en genietinge van God, als het hoogste Goed, bestaande, welke in dit Leven wel begonnen, maar in het toekomende tot Volmaaktheid gebragt word. 1 Joh. III. 2, 3.Ga naar voetnoot* Het is dan hier uit klaar, dat het Hoofdoogmerk der Godgeleerdheid God zelf,Ga naar voetnoot** | |
[pagina 184]
| |
Ga naar voetnoot** gelyk het middel daar toe het Geloof in Christus is, waardoor wy de Waare en Eeuwige Zaligheid verkrygen, Joh. XII. 16. XX. 31.Ga naar voetnoot*** Doch dit is van het uitwendig Oogmerk te verstaan, naardien het inwendig daarin bestaat, dat hy, die zich op de Godgeleerdheid toelegt, bekwaam gemaakt worde, om zyne Zaligheid en die van anderen te bevorderen, 2 Tim. III. 17.Ga naar voetnoot* | |
[pagina 185]
| |
Zyn Hoogeerwaerde verklaert ieder deezer Voorstellen nader met verscheiden daerby gevoegde aenmerkingen; dan derzelver geheele opgave zou hier te veel plaets vorderen, waerom wy, die van de twee vorigen, agterwege latende, alleenlyk zullen opgeven, 't geen hy, naer de orde der geplaetste aenwyzings tekenen, ter verdere verklaringe van 't laetste Voorstel heeft bygebragt, dat in 't volgende bestaet. |
|