ken. Hy brengt den Lezer onder het oog, (1.) hoe hy, op dien tyd, toen deze verandering begon, menschlyker wyze, zo ongeschikt was, als iemand ter Waereld, om dat Leerstelzel te omhelzen. (2.) Dat deze verandering in zyne gevoelens zeer langzaem en trapswyze geschiedde. (3.) Dat hy, gelyk hy in zyne godsdienstbegrippen, vrywillig, en uit overtuiging zynes gemoeds, veranderde, hy zulks ook deed, zonder enig onderwys van iemand der genen, wier gevoelens hy thans omhelst. Verder wil hy (4.) dat wy zullen opmerken, welken invloed het lezen en overdenken der heilige Schrift, als mede (5.) het Gebed, in deze verandering, gehad heeft. Hier benevens legt hy 't 'er (6.) op toe, om aen te toonen, dat 'er in zyn verhael niets voorkomt, 't welk met reden als Enthusiasmus, of Dwepery, veroordeeld kan worden. En laetstlyk (7.) klaegt hy over het nadeel dat de aenhang der Methodisten ondergaet, door velen, die denzelven beschuldigen en veroordeelen, zonder ooit behoorelyk onderzocht te hebben, of recht te weten, welken eigenlyk hunne gevoelens zyn: 't welk hem dezulken doet noopen, om die gevoelens, eer ze dezelven wraken, onpartydig te onderzoeken: vermanende wyders allen, ‘om de Waarheid van het Evangelij, in gods heilig Woord vervat, onder ernstige gebeden, na te spooren, met dien ijver en die belangneeming, als zij zoeken zouden naar eenen verborgen schat.’