Vaderlandsche letteroefeningen. Jaargang 1783
(1783)– [tijdschrift] Vaderlandsche Letteroefeningen– AuteursrechtvrijDe Huis-uitlegger des N.T. door Ph. Doddridge. Dr. en Prof. der H. Godgel. te Northampton. Uit het Engelsch in 't Neerlandsch overgezet. Zesde Deel. Tweede stuk. Te Amsteldam, by P. Meijer, 1782. In gr. octavo, 306 bladz.Dit gedeelte behelst de twee brieven van Petrus, de drie brieven van Joannes, en eindelyk den brief van Judas; welke Apostolische schriften de Hoogleeraer Doddridge, even als de voorigen, op ene leerzame wyze ontvouwt. Tot ene nieuwe proeve van 's Mans arbeid, diene zyne uitbreiding en verklaring over 1 Joh. III. 3-7; strekkende om enige verkeerde en der Deugd nadeelige denkbeelden tegen te gaen. ‘Laet niemand zich verbeelden, dat alle, zonder onderscheid, die zich Christenen noemen, deze verwacthing, [te weten van de eeuwige zaligheid te zullen beërven,] konnen voeden, of dat zy eenigermate bestaenbaer is met een nutteloos en slecht leven. Neen, zy is van den heilzaemsten invloed, en brengt de gelukkigste gevolgen voort; want een ieder die deze hope in Hem heeft, en op een duchtigen grond bezit, reinigt zich zelven van allerleie besmetting, met eene oprechte begeerte, om dagelyks te vorderen in iederen tak van zedelyke volmaaktheid en uitmuntendheid, tot dat hy eenmaal rein wordt, even als Hy rein is, zoo verre de Godlyke heiligheit in dezen staet van sterflykheit en onvolmaektheit door eenig schepsel geëvenaerd kan worden. Een iegelyk, aen den anderen kant, die zonde bedryft, begaet ook de schending der Godlyke wet; want dit is de eigenlyke aert en het wezen der zonde; en behoort zonder onderscheid tot ieder soort en ieder bedryf van zonde, zonde is de schending der wetGa naar voetnoot(a) 't zy der natuurlyke of der geopenbaerde. | |
[pagina 315]
| |
En gy weet, dat Hy, die zoo gemeenzaem is voor onze gedachten en in onze gesprekken, namelyk onze Godlyke meester en zaligmaker, geopenbaerd werd, op dat Hy de schuld en magt van onze zonden zou wegneemen door zyne zoenofferande, en door de heiligende invloeden van zynen Geest; en daer is geen zonde, van welken aert ook, of hoe gering ze wezen mogt, in Hem, maer niets dan 't geen van een vlak tegenoverstaenden aert is. Dit is dan klaer en zeker, een iegelyk, die in Hem blyft, zondigt niet, kan geen bezigheit geen bedryf van de zonde maeken, en een ieder, die dus heblyk en opzetlyk zondigtGa naar voetnoot(b), heeft Hem niet gezien; noch Hem gekend; zyne denkbeelden en kundigheden van Hem zyn zoo oppervlakkig geweest, dat ze naeuwlyks melding verdienen, naerdien zy de liefde en heerschappy der zonde niet overwonnen, of den mensch gebracht hebben tot een heilige geaertheit en wandel. Myne waerde kindertjes, laet niemand u bedriegen omtrent dit gewigtig stuk met ydele woorden, met hoe veel omslag, hoe deftig, hoe innemend ook voorgedragen. Een Wezen, dat zelve onveranderlyk heilig is, kan het gebrek aen heiligheit in zyne redelyke schepselen niet onverschillig aenzien. Hy die rechtvaerdigheid betracht is rechtvaerdigGa naar voetnoot(c), even als hy rechtvaerdig is; deze is zyn | |
[pagina 316]
| |
eigen beeldtenis, en Hy moet die onveranderlyk liefhebben, en goedkeuren; maer even onveranderlyk de zonde haten, als ten eenenmaele strydig met zyne natuur.’ |
|