dienstige Waerheden, uit buitenlandsche Schryvers, byeenverzameld, in 't Nederduitsch het licht te doen zien. Ze zullen zodanige Verhandelingen in deze Verzameling plaetzen, die, hunnes oordeels, der overweginge wel waerdig zyn, zonder echter, met die afgisten te willen aenduiden, dat zy, in hunne eigene gevoelens, eenstemmig zyn, met de daer in beweerde voorstellingen. Als beminnaers van een vry en vreedzaem onderzoek bieden ze dezelve den Lezeren ter nadere overdenkinge aen, met de lesse. Betragt de Waerheid in Liefde; beproest alle dingen, en behoudt het Goede. - Het eerste thans afgegeven Stukje behelst een viertal van Verhandelingen, (1.) Ene aenpryzing der Christelyke Voorzigtigheid, Vryheid en Verdraegzaemheid, welke hier als tot eene soort van Voorreden dezer Verzamelinge strekt. (2.) Ene Verhandeling over de Heilige Schriftuur en hare Ingeving. (3.) Ene overweging der Vrage; Waerom wordt aen Jesus Christus en byzonderlyk aen zynen dood, de genade en de zaligheid, als ene uitwerking toegeschreven? En eindelyk. (4.) Ene nasporing van Gods werking en invloed op 's Menschen Ziel. - Ieder dezer onderwerpen wordt hier enigzins in een ander licht geplaetst, dan de gewoone denkwyze het merendeel der Christenen leid. Zulks zal velen ongetwyfeld stuiten; maer de zodanigen, die liefhebbers van een onpartydig onderzoek zyn, zullen deze Verhandelingen, daer ze met oordeel en in ene geregelde schikking opgesteld zyn, met genoegen kunnen doorbladeren. De gulden regel, Audi et alteram partem, of Hoor en Wederhoor, is niet alleen voor de Burgerlyke Regtbank; dezelve komt in alle Wetenschappen te stade, dus ook in de Godgeleerdheid, en in deze wel te meer, om dat de
Partyen dikwerf, zo van de ene als van de andere zyde, in uitersten loopen. Gemerkt dit nu plaets kan hebben, zo wel in algemeen aengenomen gevoelens, als in denkbeelden die van den gewoonen weg afwyken; zo vordert en deze en gene soort een onpartydig onderzoek; de eerste om niet in een algemenen sleur te ver mede gesleept te worden, en de laetste om niet verlokt te worden, door de zucht van byzonder te zyn. Die tegen beiden omzichtig op zyne hoede is zal gemeenlyk voor uitersten bewaerd blyven, en veelal den middenweg houden, die niet zelden der waerheid het naeste is; terwyl hy in verscheiden gevallen zal moeten zeggen, non liquet, of, het stuk is niet voldongen. Edoch, om dit in overtuiging te kunnen doen, moet het onpartydig onderzoek vooraf gaen.