Vaderlandsche letteroefeningen. Jaargang 1780
(1780)– [tijdschrift] Vaderlandsche Letteroefeningen– AuteursrechtvrijDe Huis-Uitlegger des Nieuwen Testaments. Door Ph. Doddridge, Dr. en Pr. der H. Godgel. te Northampton. Uit het Engelsch in 't Neêrlandsch overgezet. Vyfde Deel, Eerste Stuk. Te Amsteldam by P. Meijer 1780. Behalven den opgegeven Inhoud 169 bladz. in gr. octavo.In dit eerste Stuk des vyfden Deels is vervat ene volledige uitbreidende verklaring van des Apostels geheelen Brief aen de Gemeente van Galatie; welke ons op nieuw verscheiden aenmerkenswaerdige naspooringen van den Eerwaerden Doddridge, betreffende den bepaelden zin van 's Apostels voorstellingen, onder 't oog brengt. 's Mans gedagten over den zinspelenden leertrant, Gal. IV. 21-30, zy hiervan ten voorbeelde. Dezelvekomt voor als ene opheldering van 't geen Paulus, Gal. IV. 1-7, geschreven had, nopens het voordeel der Euangelische Bedeelinge; 't welk de Galatiërs niet behoorlyk in agt namen, volgens vers 8-20; dat den Apostel te meer beweegt, om dit onderwerp nogmaels op ene andere wyze voor te dragen; en wel, door middel ener zinspelinge, ontleend van de twee zoonen van Abraham, uit Hagar en Sarah; welk voorstel de Hoogleeraer indezervoege uitbreid. ‘Ik hebbe reeds veel gezegd, om u af te trekken van alle verdere gedachten op onderwerping aan de Mosaïsche Wet; maer, zoo gy 'er nog steeds eenige neiging toe hebt, zegt my, dan, gy die begeerig zyt onder de Wet te | |
[pagina 410]
| |
wezen, hoort gy, en erinnert gy het gezegde, in het boek van de Wet zelve, niet, daer dit zoo dikwils in uwe Vergaderingen geleezen wordt? Daer is een plaets zelfs in het eerste Boek van dien gewyden Bundel, die zeer geschikt is, om u ter onderrichtinge te dienen, zoo gy 'er met aandacht inziet. Want het staet daer geschrevenGa naar voetnoot(*), dat Abraham, de groote Aertsvader, in wiens afkomst veelen zoo gaern roemen, twee zoonen had, die, schoon ze gelyke betrekking tot hem hadden, geenzins gelyk stonden ten aenzien der zegeningen, die zy beërven zouden; den eenen van deze had hy by eene Dienstmaegd, Hagar, en den anderen by Sarah, eene vrye Vrouw, wier naem eene Meestres of Vorstin betekent, en te recht uitgelegd kan worden, als duidende niet alleen vryheit maer ook gezach aen. Maer daer was een groot verschiltusschen hen; want hy, [die geboren was] uit Hagar de Dienstmaegd, te weten Ismaël, was alleen naer den vleesche geboren, en volgens den gemeenen loop der natuur voortgebracht, zonder eenige byzondere belofte van god, of eenige ongemeene tusschenkomst zyner Magt en voorzienigheit; hy daerentegen, [die geboren was] uit Sarah, de vrye vrouw, namelyk Isaäk, [werd geboren] uit kracht der belofte, toen zyne Ouders volgens den loop der natuur, volstrekt onbekwaem waren, om een kind voort te brengen; en op dezen waren de byzondere zegeningen der Godlyke beloften bepaeld. Nu dan, ik zal u een Euangelisch gebruik leeren maken van deze aenmerklyke en geheimzinnige gebeurdtenis, welke veele saemenloopende omstandigheden behelst, zo zeer gelykaertig met het geen wy nu ten aenzien van den Joodschen en Christelyken Godsdienst, en de belyders van beide, aenmerkten, dat ik niet kan nalaten dezelve aan u voor te dragen als dingen, die met nut zinnebeeldig overgebracht konnen wordenGa naar voetnoot(†). Want deze beide vrouwen [Hagar en Sarah] zyn, dat is, mogen te recht | |
[pagina 411]
| |
aengemerkt worden, als verbeeldende, de twee beroemde Verbonden, of de twee bedeelingen van Wet en Euangelie, wier beloop zoo zeer verschillende is. Het eene, 't welk van den berg Sinaï overgeleverd werd, is dat, 't welk deszelfs kinderen voortbrengt tot dienstbaerheit, dit is Hagar, wier dienstbaere staet en omstandigheden aengemerkt konnen worden, als een zinnebeeld dier minder vrye Bedeelinge. Deze Hagar, zegge ikGa naar voetnoot(*), wier naem eene Rosse betekent, is eene afbeelding van die geene, die onder de Wet zyn, welke van den berg Sinaï in Arabiën gegeven werd, in welks woestynen de Hagarenen, die van Ishmaël afstammen, verblyf gekregen hebben; en dit beantwoordt in de Gelykenis aen den staet van het tegenwoordig Jerusalem, dat met haere kinderen in een staat van dienstbaarheit is, in onderwerping staende aen zo veele Plegtige waernemingen, en onder het vonnis der wrake op het begaen der minste moedwillige overtreding, 't welk de grootste kracht heeft, om een laege en slaefsche vreze te verwekken. Maer het Jerusalem hier boven, of die Hemelsche Maetschappy, waertoe allen, die gelooven, zoo Jooden als Heidenen, gekomen zyn, vereenigd zynde onder de nieuwe en betere Bedeeling van het Euangelie-Verbond, is de vrye vrouw, beantwoordende aen Sarah, uit hoofde van dat verheven karakter en den hoogeren stact, tot welke dit ons invoert, en is waerlyk onzer aller MoederGa naar voetnoot(†); | |
[pagina 412]
| |
waeraen wy alle, als Christenen, behooren, en, uit kracht onzer betrekkinge tot haer, zyn we niet alleen tegenwoordig in een meer vrye en gelukkige gesteldheid, maer worden erfgenaemen, even als Isaäk was, van de beloften die god aen onzen Vader Abraham geliefde te doen. En daer is een plaets in Jesaiah's Voorzegboek, die natuurlyk zoo een gedachte inboezemt; want daer is geschrevenGa naar voetnoot(*), met opzicht tot de grootere vryheit en uit- | |
[pagina 413]
| |
gebreidheit der Kerke in de dagen van messiahGa naar voetnoot(*): Verheugt u, en zyt by uitstek blyde, gy onvruchtbaere, die een langen tyd niet gedragen hebt; berst uit in lofgezang, en roept luidkeels van vreugde, gy die geen barensnood hebt; want de kinderen der eenzaeme, zoodanig is nu uw gelukkige staet, zyn veel meer, dan van haer, die eenen Man had. De kinderen der Christelyke Kerk, het geestlyk Zaed van de waere Sarah, zullen, (zoo als de Profeet daer aenduidt) overvloedig veel talryker zyn, dan die der Joodsche immer waren; en het geen we thans zien van haere uitbreiding en voorspoed kan ons geloof aenkweeken in haere nog algemeener verspreiding en helderder glans in de laetere dagen. ‘Wy nu, Broeders! op dat ik het gezegde op ons zelven toepasse, zyn, gelyk Isaäk, de kinderen van Abraham, niet naer het vleesch, maer, als uit den Geest geboren, uit kracht der belofte; en dus zyn we Erfgenaemen der zegeningen van het Verbond; 't zy we Joden of Heidenen zyn, ingevolge van ons geloof in christus, en zyn met Hem vereenigd, als het Zaed, waerin verklaerd was, dat alle geslachten der aerde zouden gezegend worden. Maer, waerlyk, de Gelykenis houdt nog verder stand in dit opzicht; gelyk toen, hy, die naer het vleesch geboren was, te weten, Ishmaël, in wiens geboorte niets was | |
[pagina 414]
| |
boven den gemeenen loop der natuur, hem [die] naer den Geest [geboren was,] uitjouwde, beschimpte en dus vervolgde; [Immers dus deed Ishmaël met dien] Isaäk, die als een Geestlyk Zaed voortgebracht was, door de byzondere kracht van gods wonderdadig alvermogen, juist zoo [is het] nu; de vleeschlyke Joden, die het Zaed van Abraham zyn naer het Vleesch, mishandelen en vervolgen de Christenen, die Abrahams Zaed zyn naer den Geest. Maer wat zegt de Schrift ten hunnen aenzien? De Godspraek strookt met het geval, dat wy nu voor ons hebben; want daer volgtGa naar voetnoot(*): Werpt de Dienstbaere vrouw en haeren moedwilligen Zoon uit; want de Zoon der Dienstbaere zal niet erven met Isaäk, den Zoon der vrye vrouwe; 't welk, hoe grievend het ook Abraham toescheen, toen het door Sarah gezegd werd, nochtans bevestigd is door het vonnis van god zelven, en bevolen dat het moest geschieden. En op gelyke wyze zullen ook de wederspannige Joden behandeld worden, die, in weerwil van hun geroemde afkomst van Abraham, uit gods Kerk en huisgezin uitgeworpen, ja zichtbaer verdreven, en, als 't ware, door Hem ter deure uitgezet zullen worden, gelyk de schimpende Ishmaël, om het baldadig handelen der geenen, die god voor zyne Verbondskinderen heeft uitverkoren: en het zal hun niet toegelaten worden, met dezen erfgenaemen te zyn der belofte.’ Hier op grond dan de Apostel voorts ene vermaning der geloovigen, om standvastig te zyn, en toe te zien, dat ze, door onderwerping aen de Wet, niet weder onder een slaefsch juk gebragt worden; het welk hy voorstelt, Hoofdst. IV. 31. en V. 1. De oordeelkundige Doddridge hecht dus dit eerste Vers nog aen het voorgaende Hoofdstuk, waermede het zeer duidelyk verknocht is; en daer 't beter voegt, dan aen 't begin van 't volgende Hoofdstuk. |
|