Vaderlandsche letteroefeningen. Jaargang 1779
(1779)– [tijdschrift] Vaderlandsche Letteroefeningen– Auteursrechtvrij
[pagina 381]
| |
Algemeene Vaderlandsche Letter-oefeningen.De Huis-Uitlegger des N.T. IV Deel, Derde Stuk. Door Ph. Doddridge Dr. en Pr. der H. Godgeleerdheid te Northampton. Uit het Engelsch in 't Nederlandsch overgezet. Te Amsteldam by P. Meijer, 1779. Behalven den korten inhoud 379 bladz. In gr. octavo.Dit Stuk behelst des Hoogleeraers ontvouwing van den eersten Brief van Apostel Paulus, aen de Christelyke Gemeente te Corinthe; waer in onze beroemde Uitlegger op dezelfde wyze, als hy dit werk aengevangen heeft, blyft voortgaen; des ook dit gedeelte verscheiden byzondere ophelderingen, die der nadere overweeginge waerdig zyn, aen de hand geve. Tot een voorbeeld hier van strekke, het geen hy bybrengt, ter verklaringe van des Apostels bestraffend voorstel, nopens de wanorde, welke in de Corinthische Gemeente heerschte, door 't ydel misbruik der wonderdadige gaven, volgens 1 Cor. XIV. 26-33. ‘Ik mogt ook, (dus vangt de Hoogleeraer zyne uitbreiding van dit voorstel aen,) ten dezen aenzien, stil staen op de groote wanorde, die in uwe Vergaderingen is ingevoerd, door uwe veel vertooning makende handelwyze; want waerlyk, als gy 'er ernstig op denkt, wat een aanstootlyk ding is het, myne Broeders! dat, als gy te saemen komt, met oogmerken van openbaere Godsdienstoefening, waer in alle harten zich behooren te vereenigen, ieder uwer begeerig is, om openbaeren dienst te doen, op die wyze als best met zyne tegenwoordige neiging strookt, zonder eenigzins acht te geven op betaemlykheit en orde? ieder een uwer heeft een Psalm om voortegaen, heeft eene leere in te prenten, heeft eene tael om in te prediken of te bidden, heeft eene openbaering van eenige Verborgenheit voor te dragen, heeft eene verklaring, die misschien terstond begint, zoo ras de Persoon, wiens woorden hy staet uit te leggen, begon- | |
[pagina 382]
| |
nen heeft te spreken; en dus spreken vyf of zesGa naar voetnoot(a), zoo niet meer, ten zelfden tyde, waerdoor geen van allen onderscheiden gehoord kan worden, en de Vergadering verbastert in een soort van oproerige saemenrotting. Ik smeeke u, myne Vrienden! dit te hervormen, en te werk te gaen naer den algemeenen regel, dien ik u by alle zulke gelegenheden wil aenpryzen, laeten alle dingen, niet tot weidsche vertooning, maer tot stichting, en op zoo eene wyze geschiedenGa naar voetnoot(b), als gy in gemoede denkt, van het meeste nut te zullen zyn, voor de zielen der menschen, en ter opbouwing der Christen Kerk. En meer byzonder, indien iemand spreekt met eene (onbekende) tael, (laet zulks) door twee of ten hoogsten drie in ééne vergadering geschieden, en dat by beurte, en laet de eene of andere, die 'er tegenwoordig is, terstond altyd verklaren, wat 'er gezegd isGa naar voetnoot(c). | |
[pagina 383]
| |
Maer zoo 'er geen Uitlegger is, laet hem zwygen in de KerkGa naar voetnoot(d), daer hy op geenerleie wyze van dienst kan | |
[pagina 384]
| |
zyn, door iets te uiten, 't geen niemand dan hy zelve kan verstaen; en laet hem tot zich zelven spreken en tot God; Laet hem van die tael gebruik maken in zyn eigen byzondere Godsdienst-verrigtingen, zoo hy genegen is, zyne vaerdigheit in dezelve, door oefening, te onderhouden; maer laet hem daer meê geenzins op eene zoo onredelyke wyze voor den dag komen, als in het geval, waervan wy heden spreken. En wat die Voorzeggingen aengaet, welke wy vooral voordragen, als de Schriften verklaerd worden, laeten slechts twee of drie Profeeten, spreken, in ééne Vergadering, en laeten de overige oordeelen, vergelykende de eene Leer met de andere, ter verdere onderrichtinge van allen. Maer indien, terwyl de Redenvoering aenhoudt, (iets) geopenbaerd wordt aan eenen anderen, die daer by zit, laet hem niet terstond opstaen, en den eersten in de reden vallen, maer stil zitten, tot dat deze gedaen zal hebben met sprekenGa naar voetnoot(e). Want door dit middel is 't, dat gy alle, die 'er dus toe bedeeld zyt, kunt profeteeren, één voor één, op dat uwe onderrichting en vertroosting niet verydeld worden; gelyk plaets zou hebben, zoo veele te gelyk spraken; maer op dat alle mogen leeren, en alle vertroost worden. | |
[pagina 385]
| |
En daer is geen onmogelykheid hier in; want de Geest van God, die u aendryft, is geen in 't wilde onwederstaenbaer werkende kracht, gelyk die, door welken de Pythische Priesteressen, en anderen, die onder de Heidenen op ingeving en Profetien roemden, voorgaven bewerkt te worden; maer de Geesten of Godlyke Ingevingen der Chris-Profeeten brengen bedaerde bewegingen voort, en zyn dus aen de Profeeten onderworpen: zy laeten iemand meester van zichzelven, zoo dat hy zyne driften kan matigen, en den best geschikten tyd en wyze afwagten, om zyne Godspraeken uit te boezemen. Want God is (de stichter) niet van wanorde en Verwarring, maar van Vrede en regelmatigheid; en deze geregelde handelwyze pryze ik u te gelyk daerom te liever aen, alzoo zy gchouden wordt in alle de andere Kerken der Heiligen; en het zou my smerten, dat gy, myne Korinther Vrienden! een uitstek zoud zyn, wegens de ongeregeldheid uwer handelingen, daer het Gode behaegd heeft, u zoo grootlyks te doen uitsteken in zoo eene verscheidenheit van gaven, en den bloeijenden staet uwer Gemeente’. |
|