Vaderlandsche letteroefeningen. Jaargang 1779
(1779)– [tijdschrift] Vaderlandsche Letteroefeningen– AuteursrechtvrijDe Huis Uitlegger des N.T. Door Ph. Doddridge, Dr. en Prof. der H. Godgel. te Northampton. Uit het Engelsch in 't Neerlandsch overgezet. Vierde Deel. Eerste en Tweede Stuk. Te Amsterdam by P. Meijer, 1778. Behalven het Voorwerk 375 bladz. in gr. octavo.In deze twee Stukken ontvouwt ons de Hoogleeraer Doddridge den brief van den Apostel Paulus aen de Romeinen, op de eigenste manier als hy de voorige Evangelische Schriften behandelt; te weten door ene uitbreidende omschryving van zyne vertaling, welke hier en daer met enige aentekeningen vergezeld gaet. Tot ene nieuwe proeve van dit meermaels aengeprezen Werk, diene in dezen 's Mans uitbreiding van 's Apostels tael, Rom. VIII. 19-23, Het Schepzel, als met opgestoken hoofde verwacht de openbaring van Gods kinderen, enz. Deze woorden, die, gelyk bekend is, aen zeer verschillende verklaringen onderhevig zyn, breid onze uitlegkundige Schryver indezervoege uit. ‘Als ik den afnemenden en elendigen staet onzer wereld van rondsomme beschouw, schynt het my als of de gantsche natuur, als 't ware, met eene beweeglyke tael, luidkeels riep, om die gezegende verandering, die het Euangelie eens wil te voorschyn brengen. | |
[pagina 135]
| |
De ernstige verwagting der geheele ScheppingGa naar voetnoot(a), zo ver zy nu voor ons gezigt bloot ligt, is gevestigd op de Openbaaring der Zoonen van god, op den zaligen tyd, wanneer Hy meer openbaer blyken zal, hen daer voor te erkennen, en die smaed en tegenheden zal doen verdwynen, waeronder zy nu verborgen en onkenbaer gemaekt zyn. Want de Schepping verloor welhaest haere oorspronglyke schoonheit en gelukzaligheit, de mensch en zyn verblyf ondergingen eene deerlyke verandering, de geheele zigtbaere natuur werd onderworpen gemaekt aen de ydelheit en elende in veelerleie opzigten; en dit niet gewillig, niet door het persooneel wangedrag van hun, die 'er allersterkst door getroffen worden, maer door hem, die [haer] onderwierp, te weten, Adam, toen deze het hoofd van ons geslagt zynde, als een hoofdpersonagie, ons door zyne overtreding in dezen jammerlyken staet gebragt heeft. | |
[pagina 136]
| |
Jammerlyk inderdaed! maer gode zy dank, niet geheel onherstelbaer; naerdien zy nog in hope is, dat de Behoudenis, zoo gelukkig begonnen, eindelyk al verder en verder zal worden uitgebreid; dat de schepping, ten minste in de toekomende eeuwen, vry gemaekt zal worden van de dienstbaerheit der verderfenisse, waerdoor de menschen nu zichzelven en de laegere schepsels misbruiken; en dat zy zelfs gebragt zal worden tot de heerlyke vryheit, waer van wy Christenen bezitters zyn, in gevolge van onze verheffing tot de waerdigheit van zoonen van God; daer het zeker is, dat de schepping onbegrypelyk gelukkiger gemaekt zou worden, dan zy is, zoo die gezegende bedeeling, waer door wy in gods geslagt zyn ingeleid, en geleerd worden ons best te doen, om overal rondsom ons het goede te verspreiden, algemeen de overhand kreeg. Intusschen is de staet der geheele werelt zoodanig, dat zy op de nadruklykste wyze schynt te roepen, om deze groote tusschenkomst der Godlyke magt, en genade, ten haeren voordeele; immers ten dien aenzien mag ik zeggen; wy weten, dat de geheele schepping, van den eersten afval onzer natuur van god af aen, te samen zucht en tot heden in baerensnood is; zy is als met sterke vlagen in arbeid, om deze gewigtige geboorte van zoonen en dochteren voor den allerhoogsten voort te brengenGa naar voetnoot(b). | |
[pagina 137]
| |
En 't is niet alleen de geheele schepping, die [dus] rondsom ons in weeën en barensnood schynt te zyn, als wy het oog slaen op die gewesten, daer het Euangelie nog onbekend is, maer zelfs wy Christenen zelve, die de eerste vruchten van den geest ontvangen, en daerdoor geen onaenzienlyken trap van vryheit en verlossing bekomen hebben, ook wy zuchten in ons zelven onder veele overgebleevene onvolmaektheden en lasten, terwyl wy nog met sterke begeerte wagtende zyn op de zoo groote gebeurdtenis, die, als by uitstekendheit, onze aenneeming der kinderen genoemd mag wordenGa naar voetnoot(c), daer zy de openbaere verklaring hiervan zyn zal, wanneer onze Hemelsche vader ons voor de oogen der geheele werelt gekleed en opgesierd zal doen voortkomen, zoo als zynen kinderen betaemt. Gy begrypt ligt, dat ik nu het oog hebbe, op de verlossing onzer lichaemen, hun volkomen bevryding van het geweld des grafs by de algemeene opstanding,Ga naar voetnoot(d) die ons tot eene gelukzaligheit zal inleiden, onvergelyklyk verheven boven den vrysten en luisterryksten staet, in welken de aerde, zelfs door den grootsten zegeprael en overmagt des Euangeliums, ooit gebragt zal worden.’ |
|