De onmagt van den Zondaar, om het Euangelie te gehoorzaamen, zyne onverschoonelyke misdaad in het zelve niet te gehoorzaamen, en de bestaanbaarheid van deeze stukken met elkanderen, opgehelderd. Door J. Smalley, Meester der Konsten en Kerkleeraar in Farmington. Uit het Engelsch vertaald. Alom te bekomen. In groot octavo 102 bladz.
HEt groot geheim van dezen Meester der Konsten, om de Leer van des Zondaers onmagt, en deszelfs rechtmatige strafschuldigheid, niet tegenstaende die onmagt, bestaenbaer te maken, is gelegen in de onderscheiding, tusschen natuurlyke en zedelyke onmagt. De zedelyke onmagt bestaet, volgens hem, in het gemis van een hart, of gesteldheid of wil om iets te doen: en de natuurlyke onmagt is gelegen, in het gemis van verstand, lichaemlyke kracht en gelegenheid; of, wat ons ook verhinderen kan, om iets te verrichten, wanneer wy gewillig en 'er zeer opgezet, en toegenegen zyn, om het zelve te doen. - Door middel dezer onderscheidinge is hy, zynes oordeels, in staet, om de opgemelde Leer van alle bedenkelyke zwarigheden te ontheffen, waer toe de vier volgende byzonderheden in overweging komen.
1. Legt hy 't 'er op toe, om het onderscheid tusschen die twee soorten van onmagt op te helderen, en tevens te toonen, dat het, en in de gewoone gesprekken, en in de Heilige Schrift, zeer gemeen is, dat menschen tot daden, van welken zy een afkeer, of om welken te verrichten zy geen genegenheid hebben, onbekwaem genoemd worden, zo wel, als tot dingen, welken zy, of schoon zy al wilden, echter niet konden doen. Als mede, dat 'er ene wezenlyke rede zy, waerom deze en diergelyke uitdrukkingen, op zulk ene wyze, gebruikt worden: vermids 'er waerlyk ene even zo volstrekte onmogelykheid is, dat iemand anders, dan overeenkomstig zyn eigen herte werken zoude, als 'er is, dat hy dingen, welke zyne natuurlyke kracht te boven gaen, doen zoude.
2. Tracht hy te toonen, dat de zondaren, terwyl zy de groote zaligheid daedlyk verwaerloozen, zekerlyk, in de ene of andere van die betekenissen onmagtig zyn, om dezelve aen te nemen. Dat het, zo lang, als zy niet tot Christus komen, waerachtig zyn moet, dat zy of zulk een natuurlyk vermogen missen, of anders zulk een herte niet hebben, als 'er vereischt word, om tot Christus te komen.
3. Poogt hy, de zedelyke verdorvenheid der zondaren overwegende, te toonen, dat zy zulk een boos hart hebben, om