maklyk te maeken, en langs aengenaeme paden ons doelwit te bereiken. Het afgryzen, dat wy in het eerst voor de misdaed hadden, vermindert, en wy waegen het dat geen te naderen, 't welk wy voorgenomen hadden, geduurig van ons te verwyderen. Het hart wordt by trappen ontzenuwd, en wy laeten na op onze hoede te zyn, wy wenden ons gezicht naer de tuinen van 't vermaek; wy naderen dezelven met schroom, wy treeden daer in, doch beevende, en altyd in hoope om die te zullen doorwandelen, zonder den weg der deugd uit het oog te verliezen, welken wy voor een oogenblik aen onze regte zyne laeten, en waer op wy voorneemen onze voeten wederom te zullen zetten. Doch de eene verleiding volgt op de andere; de eene gemaklykheid om dezelve gehoor te geeven baent voor de andere den weg; weldra vinden wy geen genoegen meer in 't geluk aen de onschuld verknocht, en wy stillen onze ongerustheid door de vermaeken, waer aen wy ons overgeeven. Wy verliezen ongevoelig de herinnering onzer eerstgenomene besluiten, en wy vergeeten wat aen redelyke wezens betaemt. Wy begeeven ons in het gewoel der bezigheden; wy dompelen ons in de zinnelyke vermaeken; van voorwerpen tot voorwerpen laeten wy onze onstandvastigheid blyken, tot dat de duisternissen van den ouden dag ons overvallen, en het ongemak, de kwelling en de benaeuwdheid ons overmeesteren. Dan brengt de bespiegeling ons tot ons zelven; wy wenden ons gezicht naer ons afgeloopen leven: die beschouwing baert ons schrik, ontroering en wroegingen; wy beklaegen ons, en
somtyds te vergeefsch, over het verlaeten van den weg der wysheid. Gelukkig die geenen, myn zoon, die door uw voorbeeld zullen leeren nooit te wanhoopen, en welken zich zullen te binnen brengen, dat, schoon de dag voorby zy, en de kragten hun begeeven, zy nogtans eene laetste pooging moeten doen; dat de verbetering der zede niet onmogelyk is; dat men van zyne dwaelingen kan te rug komen, en dat hy, die des Hemels bystand insmeekt, kan zegepraelen over moeilykheden, welken onoverkomelyk scheenen.
Een daaraanvolgend verhaal van 't gedrag van Almamoulin toont ons, hoe niet de Rykdom, maar deszelfs rechte gebruik geschikt is om ons gelukkig te maaken: en verder ontvouwt ons Salab, een leenspreukig gezigt verhaalende, de gevaaren der gewoonte. Hier by komt de geschiedenis van Seged te leur gesteld in zyn oogmerk, om voor eenige dagen te ondervinden, waar in een leeven bestaat, waar