Vaderlandsche letteroefeningen. Jaargang 1776
(1776)– [tijdschrift] Vaderlandsche Letteroefeningen– AuteursrechtvrijDe Huis-Uitlegger des Nieuwen Testaments door Ph. Doddridge, Dr. en Prof. der H. Godgeleerdheit te Northampton. Uit het Engelsch in 't Neêrlandsch overgezet. Derde Deels. Derde Stuk. Te Amsteldam by P. Meijer 1775. In groot octavo 296 bladz.MEt dit derde Stuk is des Hoogleeraers vertaling en omschryving van de Handelingen der Apostelen, met nevensgaende oordeelkundige aenmerkingen en toepaslyke ge- | |
[pagina 62]
| |
bruiken voltrokken. Dit gedeelte behelst dus, voornaemlyk, het wedervaren van Apostel Paulus, zedert zyn vertrek uit Athene, tot op zyne tweejarige gevangenis te Rome; waer mede de Historieschryver Lucas dit zyn Geschiedverhael eindigt. Vermoedelyk werd die Apostel, gelyk de Hoogleeraer in 't slot aenmerkt, na 't afloopen, van dien tyd, ontslagen; dan 't verhael van Lucas, 't zy dezelve voor 's Apostels ontslag overleden, 't zy dat hier omtrent iets anders te gissen zy, reikt niet verder; en 't geen de Kerklyke Geschiedenis ons wyders aen de hand geeft, is te vol onzekerheden, om 'er staet op te maken. Edoch, schoon wy hierdoor een zeker verslag, nopens de laetste verrichtingen van dezen grooten voortplanter der Euangelieleere, missen; wy bezitten egter in 't verhael, dat ons Lucas van 's Mans vroegere verrichtingen heeft nagelaten, overvloedige bewyzen van des Apostels volstandigen yver in 't voorstaen van de Leere der Waerheid; waer van inzonderheid dit laetste gedeelte van 't Boek, genaemd de Handelingen der Apostelen, ten onwraekbaren getuigen verstrekt. De Hoogleeraer Doddridge behandelt het zelve, even als 't voorgaende, met zeer veel oordeels; en zyne uitbreidende manier van verklaren is niet minder nuttig dan veeler Letterkundige ophelderingen; te meer daer hy, wanneer de uitbreiding alleen niet voldoende mogte schynen, of het onderwerp nadere bedenkingen eische, 'er zyne aenmerkingen byvoegt. - Tot een nieuw voorbeeld zyner schryfwyze diene, het geen hy ons onder 't oog brengt, wegens den raad der Ouderlingen te Jerusalem aen Paulus gegeven, en deszelfs opvolging hier van, naer de aentekening van Lucas, Hand. XXI. 18 - 26; dat hy indezervoege opheldert. ‘En des anderen daegs. [te weten na dat paulus met zyne reisgezellen te Jerusalem gekomen was,] ging paulus, ons, die hem op de reize verzeld hadden, met zich nemende, met ons in tot het huis van den Apostel Jakobus, gemeenlyk Jakobus de kleene, of de Broeder des heeren genoemd; en alle de Ouderlingen van de bloeijende Kerk in die Stad waren daer tegenwoordig, om zoo een dierbaar vriend te ontfangen, van wiens aenkomst en boodschap zy reeds gehoord hadden. En paulus, hen met groote genegenheit gegroet hebbende, leidde ons, die zyne Reisgezellen waren, mede by hun in, en gaf daerna een naeuwkeurig bericht van al die dingen, die god door zynen dienst onder de Heidenen gedaen had, sederd hy de laetste reis uit Jerusalem vertrokken was; hun ver- | |
[pagina 63]
| |
slag doende van den voorspoed, dien hy te Philippi, Thessalonica, Beroea, Athenen, Korinthen en Efezen gehad had; van de Kerken, die hy in alle deze plaetsen gesticht, en de gelegenheit, die hy gekregen had, om dezelve voor de tweedemael te gaen zien, gelyk ook, om andermael een bezoek te geven aen die in Cilicien, Pamphylien, Lystren en andere Gewesten van Asien, wier stichting hy hun te voren verhaeld hadGa naar voetnoot(a); en hy besloot met een verslag van die liefdegaven, die hy van de bekeerden uit de Heidenen, ten behoeve der Broederen uit de besnydenis, die zich te Jerusalem bevonden, ontfangen had. En, als zy (dit) boorden, verheerlykten zy den heere jesus christus, voor dit wonderbaer bewys zyner tegenwoordigheit en genade met dezen zynen Dienaar, en toen zeiden zy tot hem; veel geliefde en geachte Broeder! wy verheugen ons in den Zegeprael des Euangeliums onder de Heidenen, maer gelyk wy niet twyffelen, of het geheele lichaem der Christen kerk is u zo wel als ons dierbaer, zoo houden wy ons ook verzekerd, dat gy u ernstig zult willen vereenigen in alle voorzigtige poogingen ter weering van allerlei Vooroordeelen, die men uit zwakheit heeft ingezogen, ter verstooring dier onderlinge Genegenheid, die wy zoo vuurig verlangen te stichten en op te bouwen; kortom, gy ziet hier zelfs voor uwe oogen, hoe veele duizenden geloovige Jooden 'er zynGa naar voetnoot(b), die by gelegenheid van dit Feest van alle Gewesten te Jerusalem zyn vergaderd, en zy allen zyn in 't algemeen bekend als menschen, die zich als groote Yveraers | |
[pagina 64]
| |
gedragen voor de waerneming der Mosaische Wet, als onderstellende, dat deze van eene steedsduurende verpligting is voor ons gansche Volk; zonder uitzondering van die geenen, die het Euangelium omhelsd hebben. Dezen nu zyn, door de vooroordeelen en valschheit uwer vyanden, (ongetwyffeld, zoo wy denken, te onrecht) aengaende u onderricht dat gy overal waer gy komt, de Joden, die onder de Heidensche Volken zyn, leert afvallen van de Wet van MozesGa naar voetnoot(c), zeggende, dat zy hunne kinderen niet moeten besnyden, noch volgens de andere plegtige gebruiken en gewoonten wandelen, die wy, als van Godlyke instelling zynde, van onze Voorvaders geleerd hebben. Wat is het dan, dat by deze omstandigheden niet wel te vrezen staet? De meenigte, dus van u onderricht, moet gewis wel vergaderen, om uw gedrag ten naeuwsten na te gaen; want zy zullen ras bericht krygen, dat gy hier zyt, en zullen noodzakelyk vernemen, dat gy zyt aengekomen, en zy zullen terstond een vonnis vellen over de waerheit of valschheit der Onderrichting, die zy gekregen hebben, naer de achting of onachtzaemheit, die zy in uw tegenwoordig gedrag ontdekken, voor de Mosaische Plegtigheden. Daerom, op dat gy moogt toonen, dat gy, hoe ver het ook van u zy, dezelve als noodzakelyk ter zaligheid op te dringen, of de menschen hunne rechtvaerdiging daer in te doen zoeken, ze nogtans geenszins als een wezendlyk quaed beschouwt, of het als een zaek van verpligting aenziet, dat de geenen, die in christus gelooven, dezelve verach- | |
[pagina 65]
| |
ten en verwerpen; zoo doe dan dit 't geen wy u zeggenGa naar voetnoot(d), en laet ons u raden, dit middel by de hand te neemen, als het beste dat wy konnen uitdenken, om alle Indrukken onmiddelyk weg te nemen, die anderzins te duchten staen. Daer zyn vier mannen onder ons, die tot het Euangelie bekeerd zyn, en zich eene gelofte van Nazireërschap hebben opgelegd. Nu dan willen wy u raden: neem ben als uwe medgezellen en deelgenooten by u, en reinig u met bun volgens de Joodsche plegtigheden, en doe alle de noodige onkosten met hun, op dat zy hunne hoofden mogen scheeren, en de offeranden doen, die de wet in zoo een geval vordertGa naar voetnoot(e); Dus zullen allen, die in den Tempel opkomen, en u in die omstandigheden zien, door eigen ondervinding weten, dat 'er niet de minste waerheit is aen die dingen, die zy aengaende u gehoord hebben; maer dat gy, in plaets van die waernemingen aen | |
[pagina 66]
| |
anderen te verbieden, zelf gezet wandeltGa naar voetnoot(f) onderhoudende de wet, en vermydende alle gelegenheit tot ergernis. Maer omtrent de Heidenen hebben wy, gelyk gy weet, eenigen tyd geleden, reeds aen hun geschreven; bepalende, dat zy zich niet verplicht zouden achten, om eenige van deze dingen waertenemen [of iets anders] zouden onderhouden, dan dat zy zich onthielden van 't geen den Afgoden geofferd is, en van bloed, en van iets, dat verstikt is, en van hoereryGa naar voetnoot(g). En, daer wy in dit besluit eenparig saemenstemmen, konnen zy, in het geen gy nu op onzen nu gegeven raed mogt doen, niets onbestaenbaers vinden, met het verdedigen hunner Vryheid, op die wyze als gy zoo bestendig doet. Ook zal dit in 't geheel geen bewys geven, als of gy de waerneming dezer Plegtigheden noodzakelyk achtte ter behoudenis zelfs voor de geloovige Joden, hoewel pligt, voorzigtigheid en liefde hun in sommige byzondere gevallen konnen aenzetten, om u hier in na te volgen. Toen nu, daar dit het eenparig gevoelen van Jakobus en de Broeders was, besloot de Apostel na ryp beraed zich naer dit voorstel te schikken; en diesvolgens nam paulus de mannen, die de Gelofte gedaen hadden, en terstond op den volgenden dag met hun volgens de plegtigheden der wet gereinigd zynde, ging hy met hun in den TempelGa naar voetnoot(h) verklarende aen de | |
[pagina 67]
| |
Priesters, die daer in dienst waren, het voornemen dat hy genomen had, tot de vervulling der dagen van reiniging, tot dat 'er voor ieder van hun eene Offerande zou geofferd zyn, zoo als de Mosaische Instelling vorderdeGa naar voetnoot(i), op dat dus alle behoorlyke toebereidsels ten dien einde gemaekt mogten worden.’ |
|