De Tweede Ronde. Jaargang 4
(1983)– [tijdschrift] Tweede Ronde, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 66]
| |
AnthologieAlain TeisterIn de golfbeweging die nu eens de vorm en dan weer de vent onder de aandacht van de lezer of kijker brengt, zal het werk van Alain Teister (1932-1979) het niet makkelijk hebben. Dat moge onder andere blijken uit het verwijt dat de schrijver-schilder menigmaal gemaakt is: het autobiografische zou de kwaliteit van zijn gedichten en verhalen, en zelfs die van zijn tekeningen, schilderijen en objecten danig in de weg zitten. Wie dat niet beoordelen kan - omdat hij daartoe de gegevens mist - of dat niet wil, zal zo'n gereserveerde houding een zorg zijn. Hij ziet wat de kunstenaar Teister heeft nagelaten, en vormt zich dan misschien wel, zoals ik het geneigd ben te doen, het beeld van de niet weinig belovende debutant die de gedichten schreef van De huisgod spreekt (1964), en het proza van Brief aan de eigenaar en andere verhalen (1966); twee bundels die het meer dan verantwoord doen zijn dat De Tweede Ronde Teister nu onderdak biedt. Hij zal, overigens, ook wel raad weten met de romans De kosmonaut was een bisschop (1970) en Mijn pappie is enkel een foto zong ik (1975), de verhalenbundel Kinderen van een dode keeper (1972), en de poëzie van De ziekte van Chopin (1971) en Zenuwen, dame? (Van goeden huize, en kwaden) (1977). Wie dan toch nog buiten het werk om op zoek wil gaan naar een auteur, kan terecht in, bijvoorbeeld, Wat is het toppunt van ellende? en 34 andere vragen aan Nederlandse auteurs. Redactie Rinus Ferdinandusse en Martin Ros (met dank aan Marcel Proust), in een aflevering van het vara-radioprogramma ‘Proeflokaal’, of de film die Fons Grasveld maakte naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Zevenluik met bed en bezoekers’. Maar zolang Teisters werk het zonder herdruk moet stellen, lijkt mij, helaas, zowel het een als het ander gestommel in de mist. (Willem Jens)Ga naar voetnoot* |
|