De Tweede Ronde. Jaargang 4
(1983)– [tijdschrift] Tweede Ronde, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 79]
| |
[pagina 80]
| |
‘Jozef van Arimathea tussen de Rotsen van Albion’, (1773) de eerste gravure die van Blake bekend is, gemaakt toen hij 15 was. Het onderschrift, in Blake's handschrift, luidt: ‘Gemaakt toen ik beginner was bij Basire, naar een tekening van Salviati naar Michelangelo’.
‘Het Skelet Opnieuw Bezield’ (1808), ontwerp van Blake, gravure van Schiavonetti, voor Robert Blair's The Grave, frontispice, fragment.
| |
[pagina 81]
| |
‘De Naderende Ondergang’ (1788?), mogelijk het eerste voorbeeld van Blake's reliëf-etsprocedee.
| |
[pagina 82]
| |
‘Hoofd van een verdoemde ziel in Dante 's Inferno’, naar H. Fuseli, ca. 1790, fragment.
‘De snijdende winden ontwaken’ uit Blake's Europe a Prophecy (1794).
| |
[pagina 83]
| |
‘God oordeelt Adam’ uit Blake's The Large Colour Prints (1795), fragment.
‘De ochtend breekt aan’ uit Blake's America a Prophecy (1793).
| |
[pagina 84]
| |
‘De Kring der Dieven; Agnolo Brunelleschi Aangevallen door de Zesvoetige Slang’, uit Illustrations to Dante's Divine Comedy (1827).
‘Van Camberwell naar Highgate’ uit Blake's Jerusalem The Emanation of the Giant Albion (1804).
| |
[pagina 85]
| |
Frontispice van Blake's The Book of Ahania (1795).
‘William’, uit Blake's Milton a Poem (1804).
Titelvignet van Little Tom the Sailor (1800).
‘Vrolijkheid’, tweede staat (ca. 1816).
| |
[pagina 86]
| |
‘God schept het Heelal’ (ca. 1825).
|
|