dat ik de enige in de zaal was met de handtekening van Francis Ford Coppola op zak.
Straks, dacht ik na een tijdje, straks ... Dan komen de scènes die zo onvergetelijk zijn, dan krijgen we de dingen te zien die we tot op ons sterfbed aan ons voorbij zullen zien flitsen. Dat met Kilgore, de surfende kolonel met de cowboyhoed, dat was al een hele sterke scène, dat was de voorbode van alles wat deze film zo onvergelijkelijk maakt! Rustig afwachten. Ik wachtte en wachtte, ik keek mijn ogen uit, maar mijn hart, mijn lief, dat kende geen bewegen. Marlon Kurtz Brando, kom nou! The Deer Hunter, dat was nog eens een film!
Zesentwintig weken later. De laatste week dat ‘Apocalypse now’ in Amsterdam draaide. ‘Eh-pôh-klips nauw!’, zo sprak Francis het uit. Het had er niet eens bij gestaan: ‘absoluut laatste week!’ of zoiets. Ik besloot hem voor de tweede keer te gaan zien, ik wou mezelf een herkansing geven. Misschien waren de verwachtingen toen overspannen hoog gespannen. Misschien was het toch niet wijs geweest om met z'n achten gezellig in de loge-fauteuiltjes dit Vietnamdrama te gaan bekijken, en was een soberder benadering passender geweest. Hij draaide in het Rembrandttheater, zaal 2, de trap op. Als de oude bokser die, murw geslagen, op zijn tandvlees lopend, in een oude school in de achterbuurt nog een paar dollars mag verdienen. Het was maandagmiddag, we waren met ons twaalven in de zaal. Twaalf, beroemd getal. Zo voelde ik me ook een beetje. Ik ademde alle oude adem uit, verjoeg alle spinrag uit mijn hersens, opende al m'n ramen en deuren, en zat klaar om De Film Der Films nu het volle pond te geven. ‘Saigon ...’ Famous first word. Klassieke films herkent men aan hun klassieke scènes, welke scènes in ‘Apocalypse now’ zouden we later klassiek vinden, vroeg ik me af. De surf-scène, met Robert Duval. De zinloze uitmoording van de inzittenden van de prauw. De koe, die doormidden wordt gehakt. De speer, die dwars door het lijf van de kapitein van het bootje steekt. Het afgehakte hoofd dat in de schoot van de gevangen Martin Sheen wordt gegooid. Daar zal het nageslacht de keus uit moeten maken. Het zijn allemaal gewelddadige scènes, besefte ik, en opeens (de film was nog niet afgelopen) besefte ik met een schok: de film kent geen