Recensie
August Hans den Boef & Sjoerd van Faassen, Van De Stijl en Het Overzicht tot De Driehoek. Belgisch-Nederlandse netwerken in het modernistische interbellum. Antwerpen, Apeldoorn: Garant, 2013. 224 blz. ISBN 978-90-441-3041-6, €21,-
De wisselwerkingen tussen verschillende nationale cultuurgebieden en de rol van tijdschriften daarin, zijn zeker voor de zo dynamische tijd tussen de twee wereldoorlogen nog steeds maar partieel en veelal aan de hand van losse casestudies onderzocht. Het valt daarom te prijzen dat August Hans den Boef en Sjoerd van Faassen zich in Van De Stijl en Het Overzicht tot De Driehoek ten doel hebben gesteld een overzicht te geven van ‘Belgisch-Nederlandse netwerken in het modernistische interbellum.’
Protagonisten in deze studie zijn vooraanstaande kunstenaars (en vaak tevens ijverige publicisten) als Theo van Doesburg, Charley Toorop, J.J.P. Oud, H.N. Werkman, Carel Willink, Paul van Ostaijen, Michel Seuphor en Jozef Peeters. Zij vertegenwoordidgen indertijd belangrijke culturele instituties, in het bijzonder tijdschriften en kunsthandels.
In de inleiding bij het 224 pagina's tellende boek (dat door vorm noch importantie echter nooit een echt boek wil worden) leggen de auteurs verantwoording af van wat zij beogen. Beloofd wordt dat er ‘wisselende constellaties in kaart [worden] gebracht,’ terwijl bovendien duidelijk zal worden gemaakt ‘tot welke tactische en utilitaire relaties’ deze constellaties hebben geleid.
Het klinkt zeer ambitieus. Fnuikend is echter dat enige reflectie omtrent deze terminologie ontbreekt. Wat maakt een ‘constellatie’ tot een ‘constellatie’, aan welke voorwaarden moet er zijn voldaan willen verschillende netwerken op zodanige wijze met elkaar interfereren dat er sprake is van interculturele kruisbestuiving? Ook valt de term ‘ideologie’ enkele keren: kunnen verschillende cultuurdragers wel of juist niet ‘in ideologisch opzicht’ met elkaar ‘opschieten’? Ook hier ontbreekt een bezinningsmoment: hoe denkt men zich precies de verhouding tussen een artistieke ‘ideologie’ en een dito ‘constellatie’? Overlappen die elkaar, compleet of gedeeltelijk? Een weer andere invalshoek wordt gevormd door de these dat netwerken moeten worden gezien als werktuigen van reputatieopbouw, zonder dat er echter verantwoording wordt afgelegd over de strategische mechanismen die mogelijk maken dat een reputatie tot bloei komt