syn ôfreis in boarger, al wie it dan in boarger op dwylwegen, neamd hat) in brief, dêr't er syn reisûnderfinings yn fornijt op de aristokratyske, sêft ironisearjende wize, dy't Mann sa hiem is. Hy seit dêr ûnder oaren: ‘Die Bürger sind dumm; ihr Anbeter der Schönheit aber, die ihr mich phlegmatisch und ohne Sehnsucht heiszt, solltet bedenken, dasz keine Sehnsucht ihm süszer und empfindeswerter erscheint als die nach den Wonnen der Gewönlichkeit.
Ich bewundere die Stolzen und Kalten, die auf den Pfaden der groszen, der dämonischen Schönheit abenteuern und den “Menschen” verachten, aber ich beneide sie nicht. Denn wenn etwas imstande ist, aus einem Literaten einen Dichter zu machen, so ist es diese meine Bürgerliebe zum Menschlichen, Lebendigen und Gewöhnlichen. Alle Wärme, alle Güte, aller Humor kommt aus uhr, und fast will mir scheinen, als sei sie jene Liebe selbst, von der geschrieben steht, dasz einer mit Menschen- und Engelzungen reden könnte und ohne sie doch nur ein tönendes Erz und eine klingende Schelle sei.’
En nei't er Lisaweta ûnthjitten hat better wurk skriuwe to sillen as er oant nou ta dien hat, wurken dêr't alle mooglike typen minsken har plak yn fine sille, bislút er sa: ‘Aber meine tiefste und verstohlenste Liebe gehört den Blonden und Blauäugigen, den hellen Lebendigen, den Glücklichen, Liebenswürdigen und Gewöhnlichen. Schelten sie diese Liebe nicht, Lisaweta; sie ist gut und fruchtbar. Sehnsucht ist darin und schwermütiger Neid und ein klein wenig Verachtung und eine ganze keusche Seligkeit’.
Tonio-Mann is syn ûnthjit neikommen; hy hat mear en better wurk skreaun. Hy hat de tsjinstelling boarger-kunstner noch fakernôch biljochte, en hy hat bisocht troch to stjitten nei de djipste boarnen dêr't kunst en libben mienskiplik út fuortkomme.
Fansels hat er misslaggen dien; yn 1914 die er writen, de Dútske oerrompeling fan België in rjochtlike groun to jaen, mar ûnder dy oarloch hat er linkendewei it wiere aerd fan it militaristyske ‘Deutschtum’ merkbiten, dêr't syn hwat wankante en wiffe ‘Betrachtungen eines Unpolitischen’ in tsjûgenis fan binne, al bisochten hja teffens it goed to krijen, mei it op in plan to setten dêr't it net bihearde. De ‘boarger’ Thomas Mann hat jierren lang muoite hawn him mei it formôgjen fan alles hwat ienris de gloarje fan it keizerryk útmakke, to formoedsoenjen, alhoewol't de kunstner