ten kunnen voortgebracht worden als: de fluit, hautbois, fagot, klarinet, waldhoorn, trompetten en pauken. Ook worden vele aria's gezongen met volle muziek uit verscheidene opera's, als mede duetto's van 2 kanarievogels 1e en 2e stem, alleen met de mond, hetwelk men nooit alhier gehoord heeft’. Hjoed de dei moat men soks al op in Bûnte Tiisdeitojounstrein sykje.
It wiene gauris skoalmasters dy't de muzyk as bijfak bioefenen. Om 1800 hinne wenne yn Ljouwert de Frânske skoalmaster T. Rameau. Hij joech de bern les yn Frânsk, dounsjen en muzyk, mar pielde ek mei konserten. Sa soe it wêze op 5 en 8 Maert 1800. Der waerd oankundige in ‘vocaal en instrumentaal concert op welke gezongen zullen worden Aria's, Duo's, Trio's en Chooren uit de voornaamste Fransche opera's, geaccompagneerd door het forte-piano en een heel orchest.’ Mar it gyng net troch. ‘Het Fransche concert in de Couranten geannonceerd, zal om redenen geen voortgang hebben.’ Hokker redenen wurdt der net bij sein, mar der falt nei to rieden, hwant efkes letter lêze wij: ‘De ondergetekende, geïnformeerd zijnde, dat men thans zelfs in publieke gezelschappen zig niet ontziet, gerugten te verspreiden, zoo wel beledigend voor hem zelf als hoogstnadelig voor de Eer deszelfs huisvrouw vindt zich ter verdediging van deszelve als haar altoos trouw en eerbaar bevonden hebbende, gedurende eene echtverbintenis van meer dan zes jaren genoodzaakt, een ieder die zich veroorlooft ten nadele van haar eer te spreken, niet alleen te houden voor een vuilen lasteraar maar ook om tegen denzelven ter betering van Eer, in rechten te ageren.’ Yn sokke omstannichheden stiet in minske de holle ek net nei konserten.
Forneamde artysten komme nei Ljouwert: de bline oargelist Brachthuizer, de pianist-komponist Ignaz Pleyel, Rubinstein, de fioelisten Ernst, Lafont, Vieuxtemps en oaren.
Yn de dagen fan des Communes wennet to Ljouwert de fioelist Samethini. Hij moat op 9 July 1846 spylje ‘ten paleize van Koning Willem II een door hem gecomponeerde Elegie alsmede een fantasie van Allard’. In âld Ljouwerter fan 80 jier fortelde mij, dat hja as jonges it beaken op 'e hoeke fan 'e Langemar neamden ‘de lessener fan Samethini’, in oar beaken hiet de ‘lessener fan Wedemeyer’. Soks biwiist wol, hoe populair de musici fan de stêd yn dy tiden west hawwe.