Dwersreed
Jan Pieter Janzen
Gjin dúdlik redaksjestânpunt
De simmer is wer yn it lân en dus ha de literêre tydskriften har rapportsifer wer hân. In ritueel dat ek diskear wer soarge foar diskusje en argewaasje. Sa fernuvere Max Pam him der yn de NRC oer ‘dat die literaire tijdschriften zich zo gewillig door zo'n vijfjes en zesjes uitdelende commissie laten beoordelen. Soms krijgen ze als kleine kinderen een vermaning om beter hun best te doen. Het tast elk gevoel van eigenwaarde en zelfstandigheid aan, zou je zeggen, maar ze slikken het.’ En wêrom't se dat pikke? Dêr hat Pam in simpele ferklearring foar: ‘Literatuur in Nederland is vooral braaf zijn.’
Fyftjin subsidiearre tydskriften fynt de NRC-kollumnist eins ek wat tefolle: ‘Een taalgebied als het Nederlandse zou met twee literaire tijdschriften kunnen volstaan, maar aan de andere kant heeft al dat gekrioel van tijdschriftjes, krantjes en blaadjes ook wel weer iets aandoenlijks. Als daaruit eens in de drie jaar een nieuwe schrijver zou opstaan is het al geen weggegooid geld meer.’ Noch in wûnder dat er net stroffelt oer de twa blêden dy't it Fryske taalgebiet ryk is...
Foar de redakteuren hat Pam wol sympaty, om't se har wurk net om it jild dogge mar ‘uit een vreemd soort gedrevenheid’. De literêre tydskriften dus as boarterstún fan heal om heal wrâldfrjemde idealisten, dy't graach yn goedens wolle en har as de braafste learlingen fan it literatuerklaske suver masogistysk deljouwe ûnder it bewâld fan de skoalmasters fan it Nederlands Literair Produktie- en Vertalingenfonds - soe it sa slim wêze? Nee, fansels net.
Wij ha it jild wol noadich mar lûke ús lekker niks oan fan it oardiel fan de subsydzjejouwers, geane ús eigen gong, hifkje en redigearje neffens ús eigen gefoel foar kwaliteit, styl, lêsberens en nijsgjirrigens. At dat in posityf oardiel opsmyt is dat moai meinommen, mar se moatte yn Amsterdam fansels net tinke dat se ús de wet foarskriuwe kinne.
Hoewol, it bliuwt wat ambivalint. Wij ha ek wol wat fan it type dwerse learling dat ûnferskillich liket te wêzen foar minne sifers mar dat, at it der op oan komt, suver noch grutsker is op in goeie notearing as de modale klassegenoaten. Krekt as skriuwers dus dy't sizze ûngefoelich te wêzen foar minne kritiken.
En sa wienen wij - ik alteast, want as redaksje sprekke wij ús hjir net kollektyf út - wiis mei it oardiel oer 1998: ‘De jaargang biedt een rijke verscheidenheid aan bijdragen, is levendig, bevat veel bijdragen van goede kwaliteit, en toont inzet en ijver van de redactie.’ In 8+ dus foar gedrach en flyt. En in 8-foar de ynhâld, want de kommisje, dy't foar 1998 bestie út Liesbeth Brouwer (universitêr dosint Frysk), Remco Heite (bestjoerslid fan it Fûns en boargemaster), Jelle van dêr Meulen (neerlandikus en frisist) en Hylke Tromp (kritikus), hie ek wol in pear krityske noaten:
De kwaliteit van het opgenomen creatieve werk, zowel proza als poëzie, is over het geheel genomen goed. Ook over de beschouwingen is de commissie positief. Het brede karakter van Trotwaer is lovenswaardig. Er is een grote verscheidenheid aan onderwerpen en genres en behalve voor literatuur is er ook aandacht voor andere kunstdisciplines en verwante aangelegenheden als het letterenbeleid.