goed. Een adres om onder te kunnen duiken, dacht ik. Voskuil zei dat hij het leuk vond om mij een keer te ontmoeten, maar zei ook meteen dat het volstrekte onzin was wat we aan het doen waren. Dat hij er niet achter kon staan en niet begreep waarom de scenaristen het zo hadden aangepakt als ze hadden gedaan en dat hij het jammer vond dat hij niet eerder bij het project was betrokken.
Toen ik bij hem de deur uitging na die eerste ontmoeting dacht ik: deze man verdient het dat het een mooie film wordt, ondanks al zijn bezwaren. Ik dacht: ik zal alles in het werk stellen om er echt iets moois van te maken.
In de aanloop naar de opnamen ben ik nog vaak bij hem geweest. In dit boek schreef ik van alles op, aantekeningen waarvan ik nu niet altijd meer weet wat ik ermee bedoelde. Losse notities. Over de vader van Voskuil, over dat ze graag luisterden naar Nobody Knows You When Your Down And Out van Sidney Bechet. Allerlei referenties die van pas zouden kunnen komen als ik zou gaan draaien.
Op de eerste paar bladzijden lees ik voortdurend terug hoe hij zijn werk probeerde te beschermen tegen al te grote afwijkingen. Dit zouden we nooit doen, of zo ging het helemaal niet of dat hebben we nooit gedaan. Maar gaandeweg verdween dat naar de achtergrond. Op een gegeven moment las Voskuil ook de scripts mee. Hij had nog steeds bezwaren, maar er ontstond toch een soort band tussen ons.
Tijdens al dat gestoei met het definitieve script werd me ineens duidelijk dat de Ave Verum-avond, waarop ze met z'n allen bij Maarten thuis zijn en naar Mozart luisteren, de sleutel moest zijn. Het vertrekpunt, het kristallisatiepunt, waarin alle veelkantigheid van het verhaal samenkomt, als een diamant. In elke aflevering zie je een stukje van wat er die avond is gebeurd, zie je de avond vanuit het perspectief van een van de personages. Dus in de ene aflevering zie je dat iemand de keuken ingaat, in de volgende wat daar gezegd is en in de derde dat iemand de keuken boos verlaat. Ik weet niet meer of ik dat specifieke idee ook met Voskuil besproken heb toen, maar ik herinner me dat dat concept me absoluut fascineerde.’
Vandaag zien Han en Lous episode een plus twee. Reacties uiterst positief. Het heeft niets met mijn boek te maken, maar spannend, ontroerend, mooi. Ze vinden de jonge Hans prachtig, de show stelend.
‘Voor de eerste repetities had ik de acteurs gevraagd hun personages tot in alle details te bestuderen, al het specifieke idioom, het gedrag, de lichaams-