Ter verduidelijking van het bovenstaande het volgende voorbeeld. Uitgaande van een onveranderde registratie wordt op een klavecimbel het verschil in dynamiek tussen een eenstemmige lineaire passage en een passage met volle akkoorden meteen duidelijk. Op een piano daarentegen is vrijwel alles mogelijk, tot en met een volledige omkering van de gegevens, wat in de praktijk betekent dat de doorgaans veel luidere akkoorden veel zachter kunnen worden gespeeld dan de eenstemmige passages.
Het andere grote gevaar waaraan wij pianisten blootstaan beschrijft Kirkpatrick kort en bondig (p. 289). ‘Het toevoegen van noten of inlassen van pauzes in klavecimbel-muziek is een betrekkelijk objectieve zaak. Op de piano nemen de gradaties in piano en forte al gauw een subjectieve waarde aan. Het gevaar bestaat dat alles als solo-muziek gaat klinken.’
En hier wordt het al filosofisch. Laten we niet vergeten dat solo-muziek, ik-muziek, zelfs nog niet met Haydn of Mozart zijn intrede deed; het was Beethoven die dat soort muziek en de daarmee gepaard gaande emotionele gesteldheid introduceerde. En wij als geboren laat-romantici moeten weer leren het ik buiten te sluiten, weer leren met veel expressie te spelen maar zonder al te persoonlijke inbreng, op een gebaar te vertrouwen en niet op een snik.
Tot slot dan nog de positieve geluiden over dit onderwerp, die de pianist kunnen aanmoedigen in de juiste richting te werken (p. 289). ‘Wat niettemin een - noodzakelijkerwijs niet-idiomatische - vertolking van Scarlatti op de piano kan redden is aandacht voor die kenmerken die niet rechtstreeks afhankelijk zijn van instrumentale klank, aandacht voor de elementen in de muzikale expressie die ieder medium eigen zijn (...) Het zijn de pianisten met het meeste gevoel voor specifiek muzikale waarden, voor lijn, ritmiek en een subtiele harmonische klankstructuur die Scarlatti op piano het meeste recht weten te doen, ook al zijn ze met het klavecimbel nauwelijks vertrouwd.’
En zinspelend op een muziekopvatting die nog omvattender is en niet zo instrumentgebonden - een opvatting die in de barok immers gangbaar was - voegt Kirkpatrick eraan toe: ‘Hoewel Scarlatti een klavecimbelcomponist bij uitstek is, hoewel vrijwel al zijn klaviermuziek idiomatisch gezien voor klavecimbel is geschreven, zijn de eigenschappen die voor een ade-