beslissing. Ook schrijfster heeft vanaf dat moment niets meer te zeggen gehad.
De visualisering - die schrijfster tezamen met de dramatisering heeft gemaakt - werd door de regisseur losgekoppeld van de dramatisering en niet in gebruik genomen. Het recht van de regisseur, maar een recht, dat te betwisten valt.
Een nauwe samenwerking tussen regisseur, Commissie en schrijfster zou waarschijnlijk nog betere resultaten hebben opgeleverd. Niettemin is schrijfster van oordeel, dat de eerste acht delen der kleine zielen op een voortreffelijke wijze door de regisseur zijn gevisualiseerd, de visualisering van de laatste twee delen laat naar haar smaak te wensen over.
Commissie en schrijfster zijn zich bewust geweest van de drie-plans constructie in Couperus' werk. Na urenlange besprekingen heeft schrijfster de Commissie weten te overtuigen, dat de invoering van een verteller - het eerste plan - de televisiebewerking zou doen verzwakken. Een verteller zou de afstand tussen publiek en kleine zielen alleen maar kunnen vergroten. Het weglaten van de verteller is dus een gewetensvolle beslissing geweest en zeker niet een hersenloze.
‘In De boeken der kleine zielen hebben de binnenstemmen een zo wezenlijke functie, dat het weglaten ervan in de televisie-opvoering een regelrechte verminking is. In technisch opzicht had het met niet al te grote moeite kunnen worden gerealiseerd.’ (Veenstra).
Wat er in technisch opzicht al dan niet mogelijk is geweest kan de heer Veenstra totaal niet weten, het is schrijfster tenminste niet bekend, dat hij één van de opnamen heeft bijgewoond, of dat hij informaties hieromtrent heeft ingewonnen bij de camera-regisseur.
De binnenstemmen zijn hier en daar gehandhaafd gebleven (Dorine's tochten door Den Haag, begeleid door haar stem buiten beeld) doch door de regisseur veelal vervangen door beelden, omdat het nu eenmaal om een televisie-opvoering gaat en niet om een hoorspel. De regisseur heeft gemeend Couperus' werk op die wijze meer recht te doen.
Schrijfster zou er ook geen bezwaar tegen hebben gemaakt, wan-