dere hulpmiddelen bij, als walkietalkies; maar dat was toen niet zo. Er was ook geen regie-assistent, er was alleen het moorddadig zware filmen van ‘werkelijkheid’. Het is moeilijk om zich voor te stellen hoe zwaar zulke dingen zijn. Maar misschien kan men begrijpen wat een vreselijke situatie het is boven in zo'n toren, volstrekt machteloos tegenover omstandigheden, die men juist om een karakteristiek van die omstandigheden te geven, probeert in de hand te nemen.
Misschien is het vreemd, maar ik zie Haanstra telkens voor mij, speciaal in die omstandigheden van machteloosheid. Van gebukt gaan onder de apparatuur, de zware camera met zijn altijd weer te beperkte beeldvlak; de grote aandrift om toch de mooiste beelden, geladen met inhoud te schieten; en het teisterend gevecht met de omstandigheden, met de wereld, zo men wil.
Uit de ervaring met het teisterend karakter van dit gevecht moet zijn bescheidenheid afkomstig zijn.
De ware artisan is een tegenstander van het compromis en compromissen verdringen zich voor de filmer, ze proberen hem te paaien en ze zijn mogelijk verlokkender dan in enige andere kunst, omdat de perfectie dagenlang zware arbeid kan vragen voor één minuut film. Een filmer met een hang naar perfectie heeft het zwaarste vak dat er is. Ook al, omdat hij vaak in een team werkt en de anderen dus tot een eendere inspanning moet bewegen, al zouden zij een bepaalde perfectie zinloos vinden.
Wie een oeuvre heeft als Haanstra, in de omstandigheden van opdrachtfilms in Nederland, via de Rijksvoorlichtingsdienst die op volstrekt immorele wijze van een totale miskenning van auteursrecht uitgaat, moet wel een gedrevene zijn.
Het is pas de laatste jaren, dat hij financieel enige armslag heeft en dat hij een instrumentarium, vooral op het gebied van geluidstechniek, verworven heeft, dat dan ook weer tot het uiterste geperfectioneerd is. En ook daar doet zich die paradox voor van dat hangen aan een kabeltje, of het klimmen in een hoge toren om niets dan machteloosheid te oogsten ten opzichte van de gang van zaken op de grond: vaak, als we 's avonds fragmenten van ‘De stem van het water’ op het grote doek in zijn nieuwe studio wilden draaien, gingen er tijden en tijden mee heen voordat hij vloekend en tierend