krijgsoverste op hen geworpen. Zooals de titel aanduidt, is een medaillon het besliste middel tot ontdekking van de euveldaad.
Uitdrukkingen als deze: ‘eer de persoon kon vastgesteld worden’, bl. 22, in plaats van aangewezen; ‘wij hadden ter nauwernood tijd den moord vast te stellen’, bl. 57, en andere mogen in eene goede vertaling niet voorkomen.
Cosimo dei Medici verplaatst ons in het midden der 15de eeuw te Florence, in den bloeitijd der Florentijnsche Republiek. Cosmo van Midici, Pietro, zijn zoon, en Lorenzo Magnifico, Cosmo's kleinzoon, zijn historische personen uit dat tijdvak, die, wat hun bestuur en karakter betreft, overeenkomstig de geschiedkundige gegevens geschetst worden. Cosmo, een getrouwe zoon der Kerk, was inderdaad een edel man met uitstekend talent en vol vaderlandsliefde. Pietro's zwak karakter bracht, omdat hij zich door baatzucht liet beheerschen, het aanzien van het huis in gevaar, maar Lorenzo betrad weder de baan van zijn grootvader en verhief, nadat hij aan eene samenzwering der Pazzi ontkomen was, de macht van het geslacht tot een ongekenden luister.
Op deze historische grondslagen rust het romantisch verhaal, dat ons hier gegeven is en zich belangwekkend en de aandacht spannend laat lezen. Het kostuum van den tijd is nauwkeurig in acht genomen en de karakters der verschillende personen, in het verhaal passende, zijn niet alleen goed geschetst, maar ook goed volgehouden. De intrige, het verraad en de wuftheid en wankelmoedigheid van de volksmenigte, alles eigen aan dien tijd, worden met levendige kleuren gemaald.
Aan letterkundige waarde wint Cosimo dei Medici het van de vorige verhalen. Jammer, dat we hier weer moeten aantreffen: begeesterd en bij herhaling: begeertering.
Het dompertje van den ouden Valentijn behandelt onderwerpen van geheel anderen aard en andere strekking, Wij betreden hier het politiek en oeconomisch terrein, waar we onze Roomsch-Katholieke landgenooten hooren spreken. We geven de onderwerpen met een enkel woord aan.
Over het vrijhandelsstelsel wordt de staf gebroken en het protectionisme krachtig aanbevolen als het eenige redmiddel voor landbouw en industrie. De vrijzinnige handelspolitiek is de oorzaak van de slechte tijden, die wij beleven. De liberalen en anti-clericalen zijn natuurlijk de schuld van de verarming der natie. De geesel der satire wordt snerpend gezwaaid over de ‘Liberale Unie’. Zij is een schrepel wicht van vader Levy, den zone Israël's, dat niet in het leven kan blijven, omdat ‘Liberaal’ en ‘Unie’ een contradictio in terminis is. Dan komt de vrijmetselarij aan de beurt, die het duchtig moet misgelden. Geen wonder, dat zij, vanwege hare zonden, door den Paus in zijne encycliek: Humanum genus, in den ban is gedaan. Aan haar de schuld van de school zonder God. Zij heeft, behalve de helsche aanslagen tegen de Katholieke Kerk, een werkzaam deel gehad aan de ergerlijke tooneelen, die in België, sedert de nederlaag der liberalen, dag aan dag plaats hadden. 't Is echter een verblijdend teeken, dat de geheele Katholieke wereld den invloed der vrijmetselarij met kracht bestrijdt. Het gewraakte ‘overladingssysteem’ bevat weinig nieuws; alleen wordt een minder gunstig oordeel over de gymnastiek uitgesproken en betreurd, dat de school thans over de hoogere waarheden beslist, waarvan voormaals de Kerk eene uitdeelster en keurmeesteres was. De school toch heerscht over de zie-