sche gemeente tegen de leer, en een ander voor de helft, en een derde met verachting eerst er tegen, en eindelijk nog voor de helft heeft gestemd. En die drie zijn te Amsterdam ter nominatie gebragt, maar hij, H. Groenewegen, is voorbijgegaan: 30 dat diaken A aan B vroeg: ‘Symbolische boeken, wat zijn dat voor dingen? weet gij het?’ en B met minachting antwoordde: ‘Wat, weet ik het?’ waarop A hervatte: ‘Daar geeft Kirberger nu weêr zoo iets uit, wat zal dat voor een ding wezen?’ En dat iets was nog wel Groenewegen's Kern
uit de leer der Evangelisch-Luthersche kerk: 40 dat in zes nominatiën, die uit zes buiten-predikanten gemaakt kunnen worden, één uitsluitend altijd is voorbijgegaan, zonder dat de kerkeraad zijne gronden van uitsluiting opgaf: 50 dat de Herstelde kerk ligt onder de boeijen der vormen, en 2500 zielen verloren heeft in de laatste tien jaren: en eindelijk 60, dat de kerkeraad der gemeente, waarvan zij zich in 1791 hebben afgezonderd, destijds heeft gedaan, wat regt was, en de kerkeraad der Herstelde gemeente nu heeft geweigerd: want de door de misnoegden ter nominatie begeerde predikant werd genomineerd, de ingediende klagten tegen de leer van sommige leeraars werden onderzocht, Hamelau was zelfs vrij naar zijn geweten de zuivere leer te verkondigen, en de kerk had nog meerdere regtzinnige leeraars overig. Bij de herstelden daarentegen is de begeerde predikant Groenewegen niet genomineerd, zijn de klagten tegen de genomineerde predikanten niet onderzocht, wordt de leeraar die aan zijn verbond getrouw blijft, bij een groot gedeelte des bestuurs veracht, en worden de leeraars, die tegen de leer stemmen, of slechts de helft erkennen, aan de gemeente opgedrongen. Op grond van deze zes punten protesteert dan de Dominé van Harlingen tegen de nominatie door den kerkeraad te Amsterdam gemaakt, en het beroep door de gemeenteleden zelven uit die nominatie gedaan, ‘omdat noch de genomineerden, noch de beroepene met een opregt geweten de leer, die geëischt wordt, kan onderteekenen en verkondigen.’ Zou de Kerkelijke Geschiedenis wel zulk een protest kennen? Zou het kerkelijk regt daarvan ooit een wederga gegeven hebben? Dat is eerst orthodox! Welk eene zelfopoffering voor de regtzinnige leer! Onder het schrijven van zijn adres dacht hij aan 31 October en Luther's werk. Niet alleen te Rotterdam, ook te Harlingen is dus nog een leeraar te vinden, die
nederig genoeg is om een Luthertje te zijn, en zoo al geen stellingen gelijk de Rotterdamsche collega, dan ten minste een protest publiek te maken. Gezegend Vaderland! Millioenen letters, zegt Groenewegen (blz. 18), sedert elf jaren geschreven te hebben ‘om onze leer te verdedigen’, en het was te vergeefs. Gezegend Vaderland! vijfmalen, zegt Groenewegen, reeds geprotesteerd te hebben, en het was te vergeefs. Gezegend Vaderland! ‘Wat ik schrijf,’ betuigt Groenewegen, ‘onderteeken ik en ben bereid, het elk uur te verdedigen,’ en het is te vergeefs. - Gezegend Vaderland! het zesde en publieke protest van Groenewegen is alleen ‘om bijeen te houden!’ - Wat zijn die ijveraars toch opofferend voor de leer, - opdat in ons vaderland de Evangelische kerk tegenover de Roomsche bloeije, zoeken zij door publieke protesten en beschuldigingen van de beroepenen, die boven hen werden gesteld, de gemeenten te verstrooijen! En hoe regtvaardig oordeelt Groenewegen! - Niet voor het consistorie, niet