Gallait op de tentoonstelling te Brussel. Door Sleeckx.
Er bevonden zich drie tafereelen van dien beroemden meester op de tentoonstelling. Wy willen enkel van het groote spreken, omdat wy het geroepen meenen, om eene Europeesche faem te verkrygen. De schilder noemt het: Laetste eer den graven Egmont en Hoorn bewezen door het groote Gild van Brussel.
Ch. Gallait, dit weet iedereen, heeft zynen trant verscheidene malen gewyzigd, veranderd. Zeggen wy voorop, dat tot hiertoe elke zyner veranderingen eene vordering is geweest, en poogen wy zulks te bewyzen.
Wat by zyne eerste gewrochten vooral de aendacht op hem trok, was de teekening. Die hoedanigheid heeft hy behouden, en nu nog is hy de juistste, de sierlykste, de waerste, de natuerlykste, in een woord, de eerste onzer teekenaers.
Eenigen tyd geloofde men hem geen kolorist. Daer verspreidde zich eensklaps het gerucht, dat ook hy met kleuren tooveren kon. Er waren er die ongeloovig bleven, tot dat hy ons zyn' troonafstand van Keizer Karel toonde. Al spoedig werden toen allen het eens, om hem een groot kolorist te noemen.
Wy zeggen allen, en wy hebben ongelyk, wy hadden moeten zeggen meest allen. En inderdaad, zelfs na die vermaerde schildery, bleven eenige menschen ontevreden, bleven eenige kunstenaars beweren, dat men den meester te veel bewonderde, dat zyn koloriet droog en onaengenaem was, dat zyn vleesch er lederachtig uitzag, dat er by oneindig veel harmony, geen leven in zyne gewrochten te vinden was. Die kunstenaers sloegen niet te eenemael den bal mis, en het sterkste bewys dat wy daervoor kunnen leveren is, dat Gallait zelf in hun gevoelen deelde, en van toen af zich tot eene derde verandering of vordering voorbereidde.
Dezelve werd ons by een volgend gewrocht duidelyk. De laetste stonden van Egmont maakten Gallait tot een groot schilder, een voortreffelyk kolorist. Ziedaer de natuer, ziedaer de kleur der oude meesters, klonk het uit aller mond, en van dit oogenblik werden zyne grootste tegenstrevers zelve, zyne warmste bewonderaars.
Als teekenaer begonnen, had hy zich later groot zamensteller, en eindelyk kolorist in den vollen zin des woords getoond. Doch nu bleef er eene andere vraeg op te lossen. Tot welke school behoorde hy? Eerst was hy Fransch; in den troonafstand niet meer geheel. In de laetste stonden van Egmont in 't geheel niet, veeleer Vlaemsch. Kort hierop exposeerde hy de gebroken strijkstok, en men zoude gezworen hebben dat hy naer het Spaensch, naer Murillo overhelde. 't Kan waer zyn; maer nu, op deze tentoonstelling, is hy weêr geheel anders; wat is hy, tot welke school behoort de laetste eer den graven Egmont en Hoorn bewezen? - Men weet het niet. Sommigen willen er Titiaen in zien, en anderen spreken van Pauwel Veronese.
Zoo gaet het hem als kolorist, zoo gaet het hem nog onder andere betrekkingen. In den troonafstand was hy his-