Toneel
Randnota's Pieter G. Buckinx
Het Nationaal Vlaams Toneel.
Het Nationaal Vlaams toneel opende dit twede speeljaar met ‘Noë’ of ‘De Zondvloed’ een modern bijbeldrama, dat door André Obey voor het gezelschap van Jean Copeau te Parijs werd geschreven en door Paul de Mont in een gezapig Nederlands werd overgebracht.
Rond de hoofdfiguur, die door Staf Bruggen schitterend werd vertolkt, streefde dit hele groepje naar een bewogen samenspel, zodat deze vertoning, in het slotbedrijf uitgroeide tot een indrukwekkend hoogtepunt.
De poging van Paul de Mont, om, in overeenstemming met onzen volksaard, de partituur van dit stuk een paar tonen noordeliker te transponeren, leek ons niet overal even gelukkig, en wij menen dat door deze transposisie meerdere toneeltjes met een sterk lyriese inzet, op het harde vlak der middelmatigheid terecht kwamen.
De poetiese luister, het dynamies geladen rythme waarmee Johan de Meester vaak zulke stijlvolle effekten bereikte, vinden wij maar al te weinig terug in de vertoningen van dit gezelschap dat tans een meer klassieke speeltrant huldigt.
De regie, die door Michel van Vlaenderen werd waargenomen getuigde van een heldere ernst en van een soberheid die ons met verwachting naar verder werk uitzien doet.