Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Jaargang 44
(1925)– [tijdschrift] Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 1]
| |
Staring's lofrede op C. Huygens.De lectuur van Buitenhof's proefschrift: Bijdrage tot de kennis van Constantijn Huygens' letterkundige opvattingen, bracht mij er toe de in het archief der familie Staring bewaarde lofrede van de Geldersche dichter nog eens door te lezen. Het opstel, dat o.a. door Busken Huet gebruikt werd voor zijn studie over A.C.W. Staring (Lit. Fant. en Krit. I, Hoofdst. V) lijkt mij voor publicatie in aanmerking te komen. Het werd in 1816 geschreven ter beantwoording van een prijsvraag, uitgeschreven door de Hollandsche Maatschappij van Fraaie Kunsten en Wetenschappen. De Algemeene Konst- en Letterbode (1817, no 45, blz. 293) deelt mee dat bedoeld stuk ‘geene bekrooning is waardig gekenrd, als, volgens eenparig gevoelen van beoordeelaren, niet aan de vereischten eener Lofrede voldoende’; de minderheid wilde een zilveren eerepenning toekennen. Met toestemming van de familie Staring publiceer ik de Lofrede juist zooals ze in het archief te vinden is. Het is overbodig hier nogmaals uit een te zetten waarom Staring veel voor Huygens en zijn letterkundig werk moest voelen. De ‘Korenbloemen’Ga naar voetnoot1) behoorden tot zijn geregelde lectuur; zijn twintigjarige zoon, de zeeofficier, schrijft: ‘Ik lees veel in vader Huygens, en vind hem veel gemakkelijker om te verstaan dan ik mij voorgesteld had. Alleen die Sneldichten kan ik niet zeggen dat mij veel bevallen, misschien is het dat ik er de aardigheid niet recht van gevoel, maar ik zoude anders zeggen, dat het enkel woordspelingen waren; trouwens, dat zal in dien tijd de goede smaak geweest zijn. Het Kostelijck Mal, de Zeestraet en Hofwijck vind ik heerlijk’. Hierop antwoordt de vader: ‘Voeg daar nog de Ogentroost aan Par- | |
[pagina 2]
| |
thenine bij - deze loopt ook wel wat in dat spelende en overgeestige dat de Sneldichten tot het minste van Huygens werk maakt - in massa namelijk - want men kan er een heerlijke Anthologie uit zamen zoeken! - maar die ogentroost heeft toch ook veel voortreffelijks. Dat wij thans die woordspelingen in de Epigrammen van Huygens ijskoud vinden, toont dat onze smaak verbeterd is, sedert den tijd dat men zò iets hèèrlijk vond. Maar men zou zeggen, hoe kon het bestudeeren der Ouden met zulk een ellende zamengaan!’ ... De opdracht van de Korenbloemen aan Huygens' drie zonen verklaart Staring nooit zonder aandoening te kunnen lezen; ze heeft ongetwijfeld hemzelf er toegebracht de Kerkgezangen aan zijn ‘lieve Kinderen’ toe te wijden.
Haarlem. g.e. opstelten. | |
Lofrede
| |
[pagina 3]
| |
Zijn vader, Christiaan Huijgens, geheimschrijver van Willem den Eersten, behoeft geene andere lofspraak dan deze: hij was de vriend van zijnen Meester, van den grondlegger onzer vrijheid. Een en twintig jaren oud verliet Constantin de Hollandsche Hooge School, genoegzaam toegerust ter aanvaarding van een bedrijf, overeenkomstig met zijnen stand. Het Leida vale, met het jaartal 1617, geplaatst in zijn eerste werk: de Ledige UrenGa naar voetnoot1) getuigt, hoe zwaar het den Lieveling der zanggodinnen viel, om haren zetel te verlaten. Drie jaren daarna zien wij hem kortelijk Italiën bezoeken, doch langer vertoeven in het naburig Engeland. Zijne reis over de Alpen deed hij in het gevolg van den Afgezant Aarssens van Sommelsdijk, die zich van zijne hulp als Schrijver bediende. Hij begroette namens hem den Doge van Venetiën in de Italiaansche taal, en werd door dezen met eene vaderlijke omarming beantwoord; zo zeer wist zijn welsprekendheid den achtbaren Grijzaard te behagen. In Engeland besloeg hij, gelijk hij 't noemt, ‘Een eerlijk achteraan aan 's Vaderlands pinas.’Ga naar voetnoot2) Dat evenwel zijne begaafdheden der opmerkzaamheid van het Engelsche Hof niet ontsnapt waren, blijkt onder anderen uit het luitspelen, waarop hij het oor van Koning Jacobus mogt vergastenGa naar voetnoot3). Ook werd hij in het geleerde Oxforth naar verdienste geschatGa naar voetnoot4). Wij mogen niet twijfelen, of het verkloeken van den Spaanschen Afgezant, ter redding van het kind des Scheepsbevelhebbers van Hoorn, met zooveel moed als beleid, door Huijgens den Vader, in Engeland ten uitvoer gebragtGa naar voetnoot5), was aldaar nog niet vergeten, en thans den heuschen ontvang van zijnen zoon mede bevorderlijk. De onderscheiding aan Dézen buitenslands wedervaren; de gouden ketens aan den jeugdigen Staatsman in Venetiën en in Londen vereerd; de lof alhier door de uitmuntendste Verstanden toegezwaaid, aan hem, die in zijn kindsheid reeds de welwillendheid van de minzame Louise de Coligni had weten te kluisteren; dit alles was vermoedelijk te zamen gelopen, om na zijne terugkomst den nijd, zelfs van eenen meerderen, | |
[pagina 4]
| |
op te wekken, en hem voor opzettelijke nalatigheid te doen aanrekenen, hetgeen der gebrekkelijkheid van zijn gezigt moest worden toegeschreven. Mannelijk en treffend was de Gedwongen Ontschuldiging, waarin hij ook roemen mogt: dat zijne jeugd de buitensporigheid had gevloden, ‘En altijd overeind getreden, voor het oog
Der Deugdelijken hier - des Heeren van omhoog.’Ga naar voetnoot1)
Aangaande de verzwakking zijner oogen zegt hij in hetzelfde stuk: ‘Van lezensgulzigheid, en menig middernacht,
In 't boek en uit het bed hardnekkig toegebragt;
Van menig smallen stip, van duizend smaller streken,
Getogen en bestemd, beërve ik deez' gebreken.’
Met deze zelfde regels toont Huijgens ons den weg, waar langs hij tot die groote en zo verscheidene wetenschap was geraakt, welke zijne Gedichten, en de daar bijgevoegde Aanteekeningen overal ten toon spreiden. Zijn leven door taaije vlijt als verdubbelende, wist hij tijd te vinden, om hetgeen betrekkelijk was tot zijn beroep aan te leeren en uitteoefenen, en tevens die ligchamelijke vaardigheden te ontwikkelen, welke den man van de wereld, in het algemeen, - den hoveling, in het bijzonder, onontbeerlijk zijn. Van blakende zucht voor al het goede en schoone gedreven, maakte hij, onder het behartigen der wetenschappen, gelijktijdige vorderingen in de zangen toon-kunst, het tekenen, schilderen, boetseren, gieten en draaijen.Ga naar voetnoot2) De Wijngaertrancken tot Haerlem hielpen nog de Schadtkiste van de Peoen Camere binnen Mechelen met hunne Refereijnen vullen; den Handel der Amoureusheijt, door Houwaert poëtelijcken gheïnventeert ende Rethorijckelijken ghecomponeert, werd te Rotterdam nog het drukken waardig gekeurd - Huijgens intusschen, als Dichter, sloeg het voetspoor van den Drossaard in, en had weldra, door zijne rusteloze inspanning, met aangeboren vernuft gepaard, eene vastheid van maat bij verscheidenheid van trant; eene kracht van uitdrukking; eene zuiverheid van taal zich eigen gemaakt, waardoor zijne vroegste verzen reeds uitmunten! Huijgens had, der Vaderlandsche | |
[pagina 5]
| |
Muzen niet alleen, maar ook nog die van den Tiber der Cezars en der Paussen - die van den Ilissus, van de Seine, van de Theems en van den Rijn zijne offers toegebragt.Ga naar voetnoot1) ‘- - - - - - - nulli jurare magistro;
Undique Πρωτεύειν - - - - - -
Digna, meo censu, res libertate Batava est!’Ga naar voetnoot2)
Zoo besloot hij zijn Sermo ad Barlaeum. Wat hooger had hij in hetzelfde stuk gezegd: ‘Prima mei Belgis debetur portio.’
Dezer verpligting was hij steeds indachtig! Zekerlijk zullen de Momenta Desultoria van zijnen vroegeren leeftijd hem altoos regt geven, tot eene plaats op dien Parnas, waarop de geleerde en beminnelijke Barlaeus, naast de Dousa's en Heinsiussen pronkt; en het bleek ook, ter gelegenheid der Algemeene Vergiffenis, door hem afgekondigd, in den Circus der Stad Orange, hoe zijn klimmende ouderdom van het streelen der romeinsche snaren niet vreemd geworden was; ja! de nimmer rustende Constantin heeft veel later nog een verhaal in latijnsche verzen De vita propria voor zijne Kinderen opgesteld; maar de Nederlandsche Lier is altoos toch de voorgetrokkene bij hem gebleven, en zijn schoonste lauwer is om deze gevlochten. Wat hem, als Dichter in zijne Moederspraak, vooral kenmerkt is zinrijke gedrongenheid; overvloed van beelden, gepaard met eenvoudigheid; uitnemende aardigheid van vinding, en eene wijsgeerige beschouwing der behandelde voorwerpen. Voegen wij hier nog bij, dat hij met wondere vaardigheid betrekkingen opspoort tusschen de verst van een staande dingen. Zijne Zedeprinten in 't algemeen, zijn Koning in 't bijzonder dragen hiervan blijk. Groot is tevens zijne bekwaamheid, om een beeld niet alleen, als met de teekenpen, vlugtig te schetsen, maar ook bedachtzaam, met een naarstig penseel aan te leggen en uittewerken. Men heeft slechts een vijftiental koppelverzen van zijne Twee ongepaerde handen op een' clavecimbelGa naar voetnoot3) te lezen, om zich hiervan te overtuigen. | |
[pagina 6]
| |
Hij helt meest tot het gemeenzame; dikmaal tot het vrolijke, luimige over. Hij is geheel te huis als hij, in het Journael van de gedenkwaerdige Kijckreis; waervan hij alleen met zijn zevenen was afgekomen,Ga naar voetnoot1) ons op dit toneel onthaalt; terwijl het zevental reisgenoten in een wagen, de straten van Rotterdam door, naar den Doelen rijdt: ‘Elk riep om 't zeerst: kijk hier, Mevrouw, Mevrouw, kijk daar;
Kijk, watte straten, watte winkels, all' vol waar!
Dat's eerst een Rotterdam! zie havens en zie kaaijen,
En wat er woelens is! wij zullen straks eens draaijen,
En zien er nog vijf, zes, all' van denzelfden slag
Kijk hier, Mevrouw; kijk daar, Mevrouw; nu hier; nu ginder;
Nu wêer wat achterwaarts; wat meer op zij; wat minder.
Dit's Rotterdammer Markt, en 't Paapje dat daar staat
Erasmus zaliger. Zie zijn vernuft gelaat;
Hij staat en mijmert, en vergeet zijn blad te keeren.
Mevrouw kijk nu eens uit: daar woont een van de Heeren
Van onze Vroedschap; daar een Burgemeester; daar
Zijn Dochter; daar zijn Nicht; daar zijn Wijfs Bestevâar;
Daar A; daar B; daar C. 't A, B, was schier ten ende,
Eer iemand hopen mogt, dat m' in den Doel belendde’.
Doch het ontbreekt onzen Dichter ook niet aan taal, uit en voor het hart gesproken; noch aan adem voor hooger toon. Ik beroep mij op de volgende regels, genomen uit zijne Troostrede aan een' bedruckte Moeder, over het verlies van haer eenige uijtmuntende Dochter: ‘Dit is geen ongevoel; ik preek vol mededoogen:
Zo nu uw oogen staan, zo stonden eens mijne oogen
Toen leed ik dat gij lijdt. Was 't niet een eenig kind
Dat mij te lijden gaf, de vader die wel mint
Heeft niets als eenige!’Ga naar voetnoot2)
En nu hoore men, met welk eene waardigheid hij, in de uitbreiding van het Tiende Gebod, Jehovah spreken doet: ‘Zwicht vleeschelijk Vernuft, mijn wille zij uw reden!
Wie wil er tegen staan? wie is er om te onvreden?
Wie roept er mijn gebod voor 't menschelijk geregt?
Ik; de Regtvaardige; Ik, Israël, Ik zeg 't!’Ga naar voetnoot3)
| |
[pagina 7]
| |
Men hoore dit schoone slot van zijnen Gelukwensch aan de Regeerders van Amsterdam in hun Nieuwe Raadhuis: ‘Is 't ook zo voorgeschikt, dat deze Marmermuren
Des aardrijks uiterste niet hebben te verduren,
En wordt het noodig dat het Negende verschijn'
Om 't Achtste Wonderwerks Nakomeling te zijn;
God, uwer Vaadren God, God uwer kinderen Vader;
God zo nabij u, zij die kinderen zo veel nader,
Dat hare welvaart nog een Huis bouwe en bezitt',
Daarbij dit Nieuwe sta, als 't Oude stond bij dit.’Ga naar voetnoot1)
Met eenen bijzonderen ernst had hij zich op de Nederlandsche Taal gelegd. Wij zien dit uit zijne latijnsche inleiding tot het vijfde boek der Ledige Uren. Onder de schrijvers welken de harde en zachte e en o bij ons hebben onderscheiden, wordt hij om zijne naauwkeurigheid geprezen. Dat het werktuigelijke der Dichtkunst een voorwerp van gezet nadenken voor hem geweest was, behoeven wij niet te staven, zo min met zijne Proeven van Gemeten Onrijm, aan Hooft gerigt, als met eenen Brief van dezenGa naar voetnoot2), in 1624 aan Huijgens geschreven, of het Essaij de Vers Mesurez, in het zesde boek der Ledige Uren; ieder blad der Korenbloemen kan eenen lezer, gevoelig voor metrische zuiverheid en rhythmische schoonheid, daarvan overtuigen. Zijne vrij behandelde Alexandrijnsche Verzen treden niet alleen die van Muijdens Drossaard en den Agrippijner op zijde, maar zij hebben ook dikwerf eene hem bijzonder eigene, zeer krachtige beweging en levendigheid, gelijk ons dit alreeds heeft kunnen blijken. ‘Wij hoeven 't in geen' hoop ouw' boeken na te lezen,
Hoe schichtig de rivier des Tijds is; wat een pijl,
Geschoten uit Gods hand; en wat een kleine wijl
Elk tegenwoordig is; ja liever wat een stippel,
Die niet te noemen is, voor dat hij ons onthippel;
Zo dat ons niet en staat te zeggen, als: “dat was”
En “dat zal zijn (zo 't lukt)” “dat is” komt nooit te pas!’
Dus zingt hij nog, in zijne Zeestraet.Ga naar voetnoot3) In een Puntdicht lezen wij: | |
[pagina 8]
| |
‘- - - - - van ijzer zijn de meesten;
Hard en fel tegen een, gelijk de fierste beesten.’Ga naar voetnoot1)
Elders: in den Oogentroost:Ga naar voetnoot2) ‘Een vrijer staat en kijkt of 't spookte: O Beeld van was!
O, zegt hij, warm ivoor, murw zilver, vochte kralen! -
En die daar nevens staan, en naar de waarheid talen
En vinden noch koraal, noch zilver, noch ivoor;
Maar vleesch als 't hare, met bruin ganzenvel daar voor.’
Mangelt onzen Constantin wel eens hetgeen men zoetvloeijendheid pleegt te noemen; deze was met den gedrongen stijl van den zededichter, over het algemeen genomen, min te vereenigen, en ware bij hem dikmaal niet anders, dan ten koste van veel wezenlijker sieraad, te behouden geweest. Doch wat hij ook in dezen vermogt, bewijst onder anderen zijn Voorhout. Men neme dit koppelvers, waar hij Rome vraagt, of het op zoo schoon een Tempe als het Voorhout kan roemen: ‘Neen, och armen! woeste muren;
Schaduw van uw' ouden glans;
Eertijds Hoofd van uw' geburen;
Nu naauw bloem van haren krans!
Ga uw schoonheid elders paren;
Te onzent geldt zij weinig meer:
Al uw luister zijn uw' jaren,
En uw schimmel al uwe eer.’Ga naar voetnoot3)
En nu dit zestal regels, uit zijne Boerentael aan den Vrijheer van Asperen: ‘Luit, getuige van mijn' tranen;
Luit, getuige van mijn' vreugd -
Van mijne onbevlekte jeugd;
Luit, toekomende verblijden
(Immers, wil 't de Hemel lijden)
Van mijn' dorren ouderdom.Ga naar voetnoot4)
Hier en daar veroorlooft Huijgens zich eene groote vrijheid in het voegen van de taal naar de behoefte van het vers; en, zo hij vaak in ongedwongenheid den Drossaard, in zinrijkheid | |
[pagina 9]
| |
Vondel overtreft, hij zwicht doorgaans voor beiden in grammatikale naauwkeurigheid. Zeker gaat ook zijne stoutheid nu en dan wat ver, in het smeden van nieuwe woorden; maar door hoe vele schoonheden vergoedt hij deze gebreken! en, wat het laatstvermelde gebrek betreft, welk eene aardigheid ontstaat er, op ontelbare plaatsen, uit zijne niet schroomvallige behandeling van onze buigbare en uit hare eigen mijn tot in het oneindige verrijkbare Moederspraak! “eene Taal”, zegt onze Dichter, “die ik voor zodanig uitgeve, dat een middelmatig beleid derzelve magtig is de gedachten van allerhande landslieden uittebrengen, met gemak en bevalligheid.”Ga naar voetnoot1) Hij breidt, in zijn Hofwijck, de woorden van Seneca uit: potest ingenium fortissimum ac beatissimum sub qualibet cute latere. “Velen” zegt hij - - - - “veel' hebben zich verploegd,
Verweven of verschaafd en geen bedijdt van allen
Die staat- of letter-volk, of krijgslui' konden vallen.”Ga naar voetnoot2)
Geestig wordt ook in zijne Zedeprinten, het Meisje geschilderd, met haar neenig ja en jaïg neen!Ga naar voetnoot3) Vernuftiglijk noemt hij eene uitmuntende zangster: “- - - - Aanzienlijkste der Vrouwen;
Aanhoorlijkste daar toe.”Ga naar voetnoot4)
Over verouderde, en in hunne betekenis thans veraarde woorden bij hem te struikelen, zoude eenen niet minder kleinen geest verraden, dan diegenen aan den dag leggen, welken in eene vreemde taal gestuit worden, door lettergrepen, in klank overeenstemmende, doch in beteekenis verschillende met dergelijke uit hunne moederspraak. Lezers van gezond oordeel verplaatsen zich in den leeftijd van hunnen schrijver. Even kleingeestig zoude het wezen, indien men der viesheid van smaak zoveel toegaf, dat ons dezelve hinderde om de trekken van genie en de poëtische schoonheden in Huijgens te ontwaren, door ons de oogen alleen op zulke gedeelten van zijne voortbrengsels te doen vestigen, waar hij van kwaden smaak, valsch vernuft en duisterheid niet vrij is te pleiten. | |
[pagina 10]
| |
Deerniswaardig zijn diegenen “welken de zon slechts aanzien als zij taant, de maan, als zij verdonkerd wordt”. Treft eene ernstige beschuldiging het Tafelspel en eenige Puntdichten in de Korenbloemen; men denke na wat onze Hellenisten en Latinisten bij hunne Auteuren hebben te vergoelijken; men neme de mindere naauwgezetheid in het uitwendige vertoon van zedigheid; de meerdere vrijheid in woorden, van de zeventiende eeuw, in aanmerking, eer men strengelijk veroordeele; en men zoeke voorts den uitmuntenden Constantin daar, waar hij eigenlijk gezocht moet worden: in zijn Hofwijck, zijne Zeestraet, zijnen Oogenstroost, zijn Kostelick Mal, zijne Zedeprinten, het Daghwerck en 't Voorhout. De Bijbelstof en zovele kleinere stukken, hebben geen geringen prijs; de Sneldichten zoude, na voorafgaande schifting, geen lezer der bijzondere uitgave onwaardig schatten; doch het zijn de eerstgenoemde Vruchten van Huijgens geest, die hem een plaats bij Hooft en Vondel hebben aangewezen. Langs het ruime veld van deze zijne Meesterstukken volge men hem, door de begoochelende kracht van zijn vernuft geleid, zonder vrees van hier dien “dagelijkschen rijm” te ontmoeten, waarop hij zo “onzoenelijk gebeten” wasGa naar voetnoot1). Men volge hem, door klem van woorden en belangrijkheid van zaken tot gestadige aandacht opgespoord, van boert tot ernst; van het verhevenste tot het geringste; van de bespiegelingen den wijsgeer passende - van de lessen der ondervinding, door den man van aanzien beschaafdelijk voorgedragen, tot de schimpscheuten van den Kakelaar, met de trekschuit het nieuwgebouwde Hofwijck voorbijvarende - tot de hekelende aanmerkingen van Jan Govertse, met zijne Trijn, ter maandagsche markt naar stêe gedraafd.Ga naar voetnoot2) “Is 't niet genoeg” roept de eerste
Is 't niet genoeg, Voorhout en Vijverberg te schenden?
Is 't niet genoeg, den Haag te ontstraten aller enden?
Moet Voorburg mêe in 't spel? 'k Mag heugen dat die wei
Vol klare klaver stond, vol vette beesten lei;
Nu is 't een Hof, kwanswijs een Hof-wijk! wel waarachtig,
Wij moeten in den grond; het volkje wordt te prachtig!
Zij schrapen 't goed bij een, slinks of regts, 't scheelt hun niet;
En vallen dan aan 't werk van pijpjes in het riet.’Ga naar voetnoot3)
| |
[pagina 11]
| |
Hoe wel is hier de toon bewaard! en onze Dichter weet zulks niet minder wel te doen, als hij scherpzinnig redekavelend ons verstand zoekt te overtuigen, of door eene levendige voorstelling ons hart tot zijne verbetering treffen wil. De Bijbelstof en Mengeling kunnen zulks, zo wel als de Oogentroost of een der andere Didaktische Boeken, in het groote werk van onzen Dichter, staven. Verlangt men schilderingen van karakter? Waar zijn dezelve voortreffelijker in haren aard dan in de Korenbloemen te vinden? De Oogentroost, welke grootendeels daar uit bestaat, is zo even door mij aangehaald; ik wijze des, in een ander stuk, op den teleurgestelden Alchymist: ‘De Hope keert nog staâg den vaak van uit zijne oogen;
En hadd' die klei gevat, en hadd' die kroes gedogen,
En hadd' die kool gevonkt, en hadd' dat glas geduurd,
Zijn' maagden hadden lang een' gouden pan geschuurd!’Ga naar voetnoot1)
De uitkomst van des goudzoekers dwaasheid vindt men eenige regels verder; daar hij, onzacht van het hof verjaagd, naar zijne woning terugkeert: ‘- - - - - 't Huis vindt hij man noch maart,
Noch in de kroezen goud, noch huspot aan den haard.
Zijn naakte bedgemaal, zijn hembdeloos gebroedsel
Zijn zelven uitgedraafd om deksel, dak en voedsel.
Hij volgt hen op het spoor; in de assen vindt hij dat;
Die zaaijen zij in 't gaan.’
Een Tafereel, waarvan het onderwerp bij hooger kring gekozen is, heeft hij voor ons opgehangen in dat van den Dwazen Hoveling. Met den overigen stoet den Vorst op de straat verzellende, wordt denzelven door dezen gevraagd, wat de wind is? Oor aan oor, geeft hij tot bescheid: ‘- - - - - “oost ten noorde.”
Een schrikkelijk geheim; 't waar' schâa dat 't iemand hoorde!’Ga naar voetnoot2)
Het geheele vers is overwaardig gelezen te worden! Van kern van wijsheid, in bondige Spreuken voorgedragen, is ook een schat bij onzen Huijgens te verzamelen. Begeert men snedige invallen; sierlijk vernuft? Men zoeke, waar hij zich tusschen twee vriendinnen (elders tusschen zeven) | |
[pagina 12]
| |
schildert, als de kist van Mahomet tusschen zeilsteenen zwevende. Men sla hem op, daar hij zegt, van den Diamant, in het stift, dat Anna Visschers gebruikt had, om vlugge trekken in eenen roemer te griffen: ‘'t Was een bevrozen drop van Hippokrenes nat.’Ga naar voetnoot1)
Wil men leeren, om van het eene onderwerp, zonder sprong, zonder schijn van dwang, tot het andere overtestappen? men ga bij hem ter school! Men bewondere hem, in zijn Kostelick Mal, als hij met anderhalven regel, door de geestigste wending, Mevrouw uit hare kleedkamer, ter strafpreek naar het bedehuis voert: ‘Die Pop is opgetooid; wie zal ze nu geleien?
Vier hengsten naar de kerk.’Ga naar voetnoot2)
Men lette op zijne zo wel geheelde kunst, wanneer hij, in de Zeestraet, na het verwijt over het navolgen der fransche moden, (dat hij eenen visch in den mond legt) zijne lezers aan een vrolijk maal laat aanzitten; wanneer hij dezelven daarvan doet oprijzen, om hun eene ernstige vermaning over het spel voortedragen; en tusschen beiden hen aan het hoofdonderwerp, de zeestraat, weet te herinneren. ‘De koetsen komen uit en welgevoerde paarden,
De nieuwe klinkertjes te loven dag voor dag,
Gedenkende de plaag die hun ten halze lag,
Toen ze, onder het gejuich van luije jonge luiden,
In 't Scheveninger Zand hunn' long te berste kruiden,
Die nu, 't zij nat of droog, 't zij 't avend zij of nacht,
Naar huistoe dansen gaan, zo vrolijk als de vracht.’Ga naar voetnoot3)
Men neme nog tot voorbeeld de volgende verzen, met welke hij het afbreken van zijnen, zoo wel gesponnen draad, in het Gedicht op Hofwijck, voorbereidt. Ik besluit met dezelve de Proeven uit de Korenbloemen, en veroorlove mij daartoe eene wat breedere aanhaling: ‘Zijn alle dingen dood; is 't Vijvertje bevrozen?
Ik vraag mijn rappe Jeugd, of 't kwalijk was gekozen,
Wat waters voor wat gras, een rijbaan voor een wei'?
De Schaatsen zwegen 't niet, als 't anders niemand zei':
| |
[pagina 13]
| |
Die schetteren 't mij toe, terwijl zij duizend kwikken
In heen- en weder-baan om Hofwijck henen strikken,
En doen mij door 't gewoel van zo veel beenen zien,
Hoe wonderlijk verscheelt het poogen van de liên:
Hoe velen naar één wit door vele wegen trachten,
En elk door andere; hoe 't werren der gedachten
De wereld overkruist: kortom, waaruit ontstaat
't Oneindig vuil Papier, dat kassen overlaadt,
Dat boeken zwellen doet, daar zolderen af stenen,
Die de ouden walgen doen, die kinderen beweenen,
Van kindsbeen af verbeend met schrik van wetenschap.
Dat schrijven, zeg ik, en dat kruiseling geschrap
Van schaatsen slaat op een. De waarheid is te vinden
Door wegen regt en kort; wij zoeken ze als de blinden,
En zwieren gins en weêr, en maken lang van kort,
Zo dat een rijs tot boom, een blad tot bladen wordt!
Hoe rijk is deze tekst om bladen vol te preken!
Maar 't waar een zot bestaan het kwaad met kwaad te wreken:
Veel schrijvens met veel klaps! mijn' Rijdertjes zijn moê;
Zij doen de schaatsen af, en ik de venster toe.
Verheug u, Lezer-lief! 't is met mij omgekomen;
Mijn pen is afgedicht; vrees voor geen langer droomen;
't Kan zo voor eens bestaan, en nu ik, uitgemaald,
Naar schijn en schaduwen, tot schaatsspel, ben gedwaald,
Zo wist ik lichtelijk niets lijvigs meer te vinden,
Daarom ik uw geduld aan 't mijne zou' verbinden.
Gevalt u, voor de moeit, van 't kindermaal te zijn?
Wij zullen uw verdriet verdrinken in mijn' wijn.
Kom peist'ren in mijn Hut ('k zal 't geen Kasteel meer noemen;
Ik ben zo zat als gij van rijmen en van roemen)
Als 't maal te maagwaart is, en 't laken van den disch,
Dan zal ik u in 't kort doen zien wat Hofwijck is.Ga naar voetnoot1)
Zo uitmuntend was Constantin Huijgens als Dichter! en; wel verre dat bij hem de zedelijke volkomenheden, gelijk te dikmaal plaats vindt bij overvliegende Geesten, beneden de verstandelijke zouden hebben gestaan; hij was niet min regt- | |
[pagina 14]
| |
schapen dan hij schrander was; niet min godsdienstig dan vrolijk en levendig in den gezelschappelijken omgang. Dat er, toen hij Secretaris van Willem den Tweeden was geworden, eenige verkoeling tusschen den Meester en den Dienaar plaats greep, kan geen schaduw werpen op het karakter van den Gunsteling des edelen Frederik Hendriks; bij wiens sterfbed hij ons ook door Cats vertoond is. Veel minder zal hij in onze hoogschatting dalen, omdat hij, hoezeer aan het Hof verbonden, nooit heeft opgehouden met die Mannen te verkeeren, wier gevoelens van de begrippen der heerschende partij verschilden; doch die het daarom even trouw met de zaak des Vaderlands meenden. Schroomvalligheid in gedrag was trouwens niet te wachten van hem, die in zijne jonkheid het gevaar bespottede, op het gladde bergpad van den Spenger, en op de verbijsterende hoogte van den Straatsburger Dom. Zijne denkwijs over den staat van 't Gemeenebest, in den jare 1620, kan gegist worden uit de laatste regels van een Sapphicum in zijne Ledige Uren:Ga naar voetnoot1) ‘- - Ego, ne quid errem
Cedo, quid tecum mihi publicarum
Sarcina rerum?’
Hij gruwde van ‘- - - de Hel van misverstand;
Van Kerkenscheuringen - -’Ga naar voetnoot2)
maar wat hij voor waarheid hield, dat verdedigde hij, daar het pas gaf, mannelijk; en hij bewimpelde zijne afkeuring niet van hetgeen hij daarmede dacht te strijden. Viel hij de beminnelijke Tweede Dochter van Roemer Visscher te onzacht aan, op het stuk van godsdienstige stellingen; ‘Het vleijen is een gunst van doodelijk gerief:
Ik spaar de roede niet; ik heb het Kind te lief!’Ga naar voetnoot3)
antwoordde hij aan haren Voorspraak, Barlaeus. Wie Huijgens in dezen als van bekeeringszucht besmet, zoude veroordeelen, moest eerst vergeten hebben, dat hij gaarne zijne hand, gelijk zijn hart, aan de schoone Tesselschade hadde gegeven, en dat verschil van godsdienst de liefde van twee | |
[pagina 15]
| |
echtgenoten aan een te wreede proef hadde kunnen blootstellen, in die dagen, toen de hernieuwing zo mogelijk was van de schriktoneelen der Vervolging eener ongelukkige schaar, Gedreven ‘tot de keur van mutsaard en van rad,
Of van verzworen trouw en van verzaakt gevoelen!’Ga naar voetnoot1)
zo als het ergens in de Korenbloemen wordt uitgedrukt. Beider wederkeerige hoogschatting bleef ook ongekrenkt. Wij vinden Tesselschade, als Weduwe, eenige dagen bij haren Vriend gehuisvest, en het beklagelijk ongeval haar overgekomen; de grievende verliezen door haar geleden; haar dood eindelijk; (het gevolg van opgekropte rouw) dit alles wordt met deelneming in de Korenbloemen vermeld. Hoe Constantin zijnen wakkeren Vader en zijne trouwe Moeder vereerde, straalt in meer dan eene plaats van zijne Werken door. De Opdragt zijner Ledige Uren is aan de laatste gerigt. Aan zijnen Broeder en zijne Zusters gaf hij blijken eener hartelijke genegenheid, door aan genen de Zedeprinten, aan deze zijne Heures oisives optedragen. Naderhand deed hij het alle zijne Gedichten te zamen aan zijne Kinderen. Zij vonden daarin het begonnen Daghwerck, als een Gedenkstuk, dat de verdiensten hunner Moeder, Susanna van Baerle, en de tedere huwlijksliefde hunner Ouderen moest vereeuwigen. Met eene treffende taal wendt hij zich tot zijne ‘lieve drie overige Zonen: In zijn Hofwijck vlecht hij ook eenen krans voor zijne kinderen, nog vijf in getal toen dit stuk door hem geschreven werd; en meer dan eens gedenkt hij der Slingeruurwerken, de schrandere Uitvinding van zijnen tweeden zoon, Christiaan. Hij was de meestbevoegde regter over de verdiensten van den Wiskunstenaar, door Fontenelle ‘zo groot een' Man’ genoemd, in de goedkeuring der fransche Vertaling van diens laatste Werk: over het meerdertal der werelden; hem kon het niet ontsnappen, hoeveel de maatschappij denzelven verpligt was, | |
[pagina 16]
| |
voor het WerktuigGa naar voetnoot1), dat La CailleGa naar voetnoot2) bij zijne nieuwe Sterrebeelden aan den hemel plaatste. In wat beminnelijk daglicht verschijnt de Vader, wanneer hij zich een gedeelte van den roem des Voorloopers van Newton toeëigent, als Grootvader van deszelfs alom lieve kunst; want immers: ‘- - - - - Hij die ze had verzind
Was zijn Afzetting, zo was zij zijn Kindskind.’Ga naar voetnoot3)
Met deze zelfde gedachte speelt weder de Zoon, in de Opdragt van het Gedicht Hofwijck aan de Vrouwe van St. Annelandt; waarin wij lezen ('t geen verbazen moet!) dat Huijgens aan dat Meesterstuk ‘al gaande en staande niet meer besteed heeft, als de brokkelingen van vier der drukste maanden, die hij had beleefd.’ De Afbeelding, zo wel als de Beschrijving van Hofwijck in de Korenbloemen te vinden, bewijst de Genoegzaamheid van die hetzelve liet aanleggen! Onder den huisraad, in zijne eenvoudige Woning aldaar voorhanden, vergeet de Dichter niet zijne Luit mede te tellen. Van kindsbeen af was hij op het schoon der Toonkunst verslingerd. Hij klaagt zich daarover in den Oogentroost aan: ‘Ik zie’ zegt hij
‘Ik zie noch huisbestier, noch heerendienst, noch hoven,
Noch nood, noch oorbaar aan; ik zie geen' tijd te kort,
Daar veel, of keel, of luit, of fluit versleten wordt.’Ga naar voetnoot4)
Drie en twintig jaren oud wenschte hij, dat de Luit zijnen dorren ouderdom verblijden mogtGa naar voetnoot5); vijftig jaren later trekt de drieenzeventigjarige Grijsaard, nog zo vlug van vingeren als van geest, op een Speelreisjen uit, waarvan het Verslag dus begint: ‘Twee meeren voor mijn koets, twee knechts, een hond, een Luit;
Met dien onnooz'len sleep trok ik ten huizen uit;’Ga naar voetnoot6)
Weinig vroeger was hij nog naar Engeland overgestoken, en mogt zich in onverlamde kracht des ligchaams, als voetganger door het groote London, verblijdenGa naar voetnoot7). | |
[pagina 17]
| |
De roem en welvaart des Vaderlands lag den braven Constantin altoos na aan 't harte. 's Gravenhage dankt inzonderheid aan zijne zucht voor het gemeene welzijn den Steenweg, die naar Scheveningen leidt, en door hem zoo onnavolgbaar bezongen werd. Zijn welverdiend Eereteeken staat op dezen weg - - door de graveernaald gesticht, in den tweeden druk zijner Korenbloemen. Voor dat Werk vindt men den Dichter in 1672 getijteld: ‘Ridder’ (van St. Michiel) ‘Heere van Zuijlichem, Zeelhem ende in Monickeland. Eerste Raad en Rekenmeester van Zijne Hoogheid, de Heere Prince van Oranje.’ Met welken ijver hij de pligten waarnam, hem, als lid der burgerlijke maatschappij, aangewezen, daarvan gaf hij reeds vroeg eene loffelijke proef, wanneer hij, in 1624, als Geheimschrijver van der Staten Gezantschap, bij het Engelsche Hof, door een mondgesprekGa naar voetnoot1) den Koning bewoog, om het sammelen der onderhandelaars van zijne zijde te doen ophouden. 't Was ter dezer gelegenheid, dat hij den ridderslag en den degen daartoe gebruikt van 's vorsten hand ontving. Der Poëzij stond hij slechts het overgespaarde toe van eenen tijd, waarop de belangen zijner Doorluchte Meesters de eerste aanspraak hadden. Zulks is meer dan genoeg gebleken uit het vertrouwen hem door de Prinsen Frederik Hendrik, Willem den Tweeden en Willem den Derden betoond; uit zijn gelukkig slagen in het terugbezorgen van buitenlandsche bezittingen aan derzelver Huis toebehoorende, en door dezen en genen Vorst bezet gehouden; en inzonderheid ook uit de Onderhandeling, door hem, gedurende vier jaren, in Parijs voortgezet, tot herkrijging van het Prinsdom Oranje; 't welk hij de eer genoot, om eindelijk in den jare 1665, namens zijnen Meester weder in bezit te nemen. Het konde niet anders of een Man als hij, die het tafereel verwezenlijkte, dat hij, in zijne Zedeprinten van eenen Wijzen Hoveling had ten toon gesteld, moest, gedurende zijn verblijf op den Franschen Grond, Vrienden winnen, in dien schitterenden stoet van Mannen van Letteren, waarmede Lodewijk de Veertiende, meer uit praalzucht dan uit echte smaak en gevoel voor het uitmuntende in het vak der Wetenschappen, zijnen troon omgeven had. Met Corneille ging hij vertrouwelijk | |
[pagina 18]
| |
om. Balzac (toen bewonderd) heeft hem zijne Critica in Heinsii Herodem infanticidam opgedragen. Binnen de grenzen van zijn Vaderland stond Huijgens, zijn gansche leven door, in de naauwste betrekking tot alles, wat daar aanspraak had op den roem van braafheid, vernuft ofgeleerdheid. Hooft vooral, de vertaler van zijnen MisogamosGa naar voetnoot1) was door de tederste banden eener onderlinge hoogschatting met hem verknocht. Lieten de werkzaamheden zijner bediening hem eenen enkelen langeren vierdag toe; gebeurde 't hem, om van den dwang des Haagschen Hofs; van uitlandsche reizen; van het krijgsgewoel in de legertenten voor Grol, of Sas van Gent; van de jagtonrust in de boerenhuizing bij het Loo zich te mogen verademen; hij snelde fluks naar onzen Helikon (van Baerle en Vollenhoven noemden dus het Slot te Muijden) en ieder hart stond voor hem open, bij eenen kring, uitgelezen uit het edelste en beminnenswaardigste, wat Holland, in die glansrijke dagen, had opteleveren. Gelijk hij zelf aan allerlei verdiensten openbaarlijk, als schrijver, hulde deed, zo is hem ook, door de pen van Mannen van Verdiensten, regt gedaan. Hooft was het niet alleen die hem erkende ‘voor eene inborst, gezoogd met de room der zinlijkste reden, en een vernuft, doorzult in het merg der heusche konsten en achtbaarste wetenschappen.’ De geschriften zijner Tijdgenooten keuren hem op ontelbare plaatsen zulke tijtels waardig; en dat eene onverbasterde Nakomelingschap na anderhalve eeuw den volgeestigen Constantin nog hoog is blijven schatten, heeft de Prijs bewezen, dien onlangs de Hollandsche Maatschappij van Fraaije Kunsten en Wetenschappen had uitgeloofd, aan den steller van de beste Lofrede op onzen Dichter. De oudste zoon van Huijgens (mede Constantin geheeten) nam den Vader, in zijnen vergevorderden leeftijd, den last zijner bediening van de schouders. Toen mogt dezen gebeuren, wat hij in den opgang zijner dagen gewenscht had: ‘Dat hij eens al levendig de ijdelheden van het Hof ontsterven mogt, in volle rust en eenparigheid van gemoed afwachtende des Heeren toekomst.’Ga naar voetnoot2) | |
[pagina 19]
| |
Zijne drie Zonen bleven de troost eens Ouderdoms, welken hij tot over de negentig jaren bragt. Hij stief in 1687. Wanneer hetgeen wij over hem gezegd hebben in een verkleind tafereel wordt zaamgetogen, zien wij hem door zijne geboorte geplaatst boven de geestverdrukkende zorgen des bestaans, en beneden dat gevaarlijk toppunt, waarop de mensch zo vaak, van zwijmel aangetast, begint te wanen, dat de glans die op hem valt een licht is, dat van hemzelven uitgaat, en eigene verdiensten overbodig acht, dewijl die van anderen hem om niet worden toegerekend. Mannelijke onbedeesdheid; voorvaderlijke genoegzaamheid (zeldzaam inwonende bij de hoofsche weelde!); doorzettende volharding in hetgeen hij welberaden ondernam; standvastige verkleefdheid aan die hij liefhad; deze waren de hoofdtrekken van zijn karakter. Jong en oud wedijverden om het genot van zijne verkeering. Der jeugd behaagde zijne luit en zijne altoos vrolijke scherts; de bejaarden werden aangelokt door de snedige opmerkingen van den menschenkenner; door de belangrijke verhalen van den reiziger, of door het nieuwe der bedenkingen van den geleerde. Hij kweekte de wetenschappen aan zonder bekrompene eenzijdigheid. Gelijkelijk dingende naar de gunst van alle de zanggodinnen, werd hij van geene versmaad. De Wiskunde bood bij hem de hand aan de Teekenkunst; de Toonkunst aan de Dichtkunde. Groote bedrevenheid in de oude Talen paarde hij met gemakkelijkheid in het dagelijksche gebruiken van de Nieuwere. De schoone Moederspraak in het bijzonder, door zijn vernuft bewerkt, was in snedigheid der boetseerklei gelijk, die zijne handen vormden. Door verbazende vlugheid werd hem zijn arbeid ligt. De ruimte evenwel van het oefenperk, waarin 's Mans geest deszelfs kracht beproefde, gaf hem altoos bezigheid; en hij was ver van zijne snipperuren zonder doel te verkwisten, in deze toch strengelde hij den Krans van zijne Korenbloemen; een letterwerk zo verdienstelijk, als ware hetzelve de vrucht eens gehelen levens, alleen der Muzen toegewijd. Vroegtijdig aan den persoon van eenen Meester gehecht, heeft hij geene eerste of openlijke rol op het tooneel van Staat vervuld. De Voorzienigheid had hem geplaatst in de betrekkingen van Zoon, van Broeder, van Echtgenoot, van Vader, van Vor- | |
[pagina 20]
| |
stelijk Vertrouweling en van Burger, om in alle gezamentlijk als voorbeeld te schitteren. Zijn Hofwijk is nog in kennelijken staat bij Voorburg te zien. Het spreekt van zijnen Stichter ook tot diegenen, die denzelven, noch uit de vruchten van zijnen eigenen dichterlijken geest, noch uit de andere schriftelijke overblijfsels der dagen van Frederik Hendrik, naar zijne onderscheidene voortreffelijkheid, leerden kennen. Dat het getal van dezen, in den kring der beschaving, onder ons weinig zij, en weinig blijve! Dat geen uitlandsch, hoe eerwaardig door den roest van meerder eeuwen, ons verleide, om in de beoefening onzer Vaderlandsche Ouden achteruit te gaan! Ondankbaar inderdaad ware het vergeten van de vroegere Opbouwers der Vaderlandsche Letterkunde, tusschen welke Huijgens met zo veel luister blinkt. Onberaden tevens ware deze handelwijs; en zij straffe weldra zich zelve! Krachteloosheid en verbastering van schrijfstijl en taal zouden hare gevolgen zijn. Duizend wendingen, voor welke de rijke Moederspraak vatbaar is, zouden allengs den verachteren onzer Eerste Letterhelden vreemd - een aantal woorden, die hunner gedachten een naauwkeurigpassend gewaad konden aanbieden, zouden hun meer en meer onbekend worden! Laat ons, dit overwegende, pligtmatiger en voorzigtiger handelen! Zodoende leeren wij dan ook van onzen Constantin, om den aangeërfden schat der Moederspraak, zonder pragchen bij den Nabuur, te vermeerderen; en wij rigten hem een gedenknaald zijner waardig op, al is het dat zijne asschen marmerloosGa naar voetnoot1) blijven rusten; al is het dat de late neven, van hemzelven hunne woorden leenende, nog moeten vragen, gelijk wij heden doen: ‘Waar mag nu die Dichter liggen,
Die zo noô 't vertreden pad
Van 't gemeen gerijm betrad?’Ga naar voetnoot2)
|
|