Reynaert
Nobert de Paepe was ook mijn eigen ‘Doktorvater’, zoals men dit in het Duits zo mooi zegt. Ik heb mijn promotor altijd gekend en gewaardeerd als een wijs man die op momenten van methodologische twijfel mijn werk in goede banen leidde. In de laatste maanden van de schrijfarbeid was hij een uitstekende gesprekspartner. Vele dagen discussieerden we over onze visie op het verhaal. De Paepe ontdekte in het Reynaertpersonage een positieve figuur, die zich uit onze valse wereld, waar niets is wat het schijnt te zijn, terugtrekt. Reynaert trekt weg naar een plek waar leven in een bijbelse context mogelijk is, waar hij genegenheid vindt in familieverband. De valsheid van de Nobelwereld kan door de vos niet opgeheven worden. Vandaar de vlucht. Met deze mening sloot De Paepe volledig aan bij het voor de Reynaertstudie baanbrekende werk van G.-H. Arendt. In tegenstelling tot zijn collega en academische tegenpool Prof. Dr. Frank Lulofs (de beide hoogleraren schreven enkele scherpe artikels over hun visie over de Reynaert, maar ook over de Beatrijs), zag hij de sterke kanten van Arendts werk. De Paepe leidde in zijn vele professoraatsjaren enkele duizenden studenten in de Reynaertstudie in. Daar ligt op het Reynaertvlak zijn grote, niet te overschatten verdienste. Ook vóór zijn professoraat lag de vos hem nauw aan het hart. Hij speelde ooit koning Nobel in de toneelbewerking van P. de Mont.
Thans is Bert de Paepe niet meer. Hij stierf na een korte ziekte. Doordat hij na zijn emeritaat in zijn ‘wildernisse’ teruggetrokken leefde, kwam het nieuws van zijn heengaan voor zijn collega's en oud-studenten totaal onverwacht. Hij verblijft nu in de ‘nieuwe wildernisse’, waar steeds schaduw zal zijn. Zoals bij elk afscheid was er nog veel te bepraten. De herinnering aan een innemend man blijft. Dag professor. Dag Bert.
[Rik VAN DAELE]