Portret: Lies Lobatto
Lies Lobatto
Het was in maart 1990 op een avond in de Stadsschouwburg te Utrecht dat in de pauze van de voorstelling, mijn blik onweerstaanbaar naar een bepaalde hoek van de benedenfoyer getrokken werd. Daar waren achttien circa veertig centimeter hoge bronzen beeldjes van dieren in mensengedaante tentoongesteld, of liever, zoals bij nadere inspectie bleek, beeldjes van mensen in diergedaante. Hierbij waren ondermeer een basspelende beer en een kalkoen als bankier, maar ook, en toen begon de bloeddruk toch wel wat op te lopen, een viertal vossebeelden. Twee van deze vossen deden mij direct denken, naar later bleek terecht, aan gravures van Wilhelm von Kaulbach, uit de beroemde Reineke Fuchs-uitgave van Wolfgang von Goethe (1846).
Mijn vrouw werd onmiddellijk deelgenoot gemaakt van mijn enthousiasme, en een lijst met de geëxposeerde beelden alsmede adres en telefoonnummer van de beeldhouwster werd in de binnenzak gestoken. Ondanks de voortreffelijke uitvoering van de Beggar's Opera die avond was mijn aandacht er in het deel na de pauze niet meer voor de volle honderd procent bij. De volgende dag, mede op aansporen van mijn vrouw, die mijn onrust aanvoelde, heb ik de kunstenares gebeld om een van de vossen, namelijk ‘De Vos die de Passie preekt’, te bestellen.
‘Of een aanbetaling voor zekerheidsstelling nodig is?’ ‘Nee, het zal wel goed zitten. En of ik het niet erg vind dat de levering zo'n zes weken zal gaan duren in verband met het afgieten.’
Dat was mijn kennismaking met een bijzondere en sympathieke vrouw: Lies Lobatto.
Een summier curriculum vitae:
Lies Lobatto is geboren te Amsterdam onder het sterrebeeld vissen. Haar geboortejaar wil zij niet prijsgeven, maar om en nabij 1926 lijkt na enige deductie een redelijke schatting.