Terras. Jaargang 2016 (10-11)
(2016)– [tijdschrift] Terras– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 131]
| |
Eva Wissenburg
| |
[pagina 132]
| |
misschien niet zijn geweest. In haar herinnering bestaan in de eerste plaats de beelden zelf, ze kan wel raden hoe ze zich als kind op het bewuste moment heeft gevoeld, maar strikt genomen maken die vermoede emoties geen deel uit van de herinnering. Opvallend is de afstand die Parian tot veel van de personages creëert. De kinderblik die de volwassen schrijfster tot observatieobject heeft gemaakt is van zichzelf al zeer observerend en dat gaat met een zekere afstand gepaard. Parian heeft het niet over ‘mon grand-père’, maar over ‘le père de la mère’. Slechts bij enkele personages - de grootmoeder, het nichtje - wordt zo nu en dan het bezittelijk voornaamwoord gebruikt, en dan nog niet eens in alle gevallen. Volgens Parian geeft dit een afstand weer die destijds tussen het kind en de betreffende personen bestond en dus binnen de herinnering nog steeds bestaat. Dat bepaalde personages het ene moment een bezittelijk voornaamwoord krijgen en het volgende moment niet meer, komt doordat die personen het ene moment dichterbij waren dan het andere. Ook hieruit blijkt hoezeer Parian heeft getracht haar herinneringen zo zuiver mogelijk te brengen. Het gaat haar dus om de herinnering zoals die is overgebleven in het heden, om de tegenwoordigheid in het heden van de beelden uit het verleden. Dat is ook waarom Parian in La Chambre du milieu vooral de tegenwoordige tijd gebruikt. De herinnering speelt zich immers af op het moment van schrijven. Parian zegt dat ze in een eerder stadium van het boek heeft overwogen een voorwoord in te voegen waarin ze uitlegt dat La Chambre du milieu kan worden gezien als een Livre d'enfant, een kinderboek. Een boek dat zou kunnen zijn geschreven door een kind en dat ook goed door een kind zou kunnen worden gelezen. Ze heeft het voorwoord uiteindelijk niet ingevoegd, want ze vond het te uitleggerig, maar het idee geeft wel weer wat er in het boek gebeurt: Parians kindertijd is in zijn vorm van herinnerde beelden aanwezig in haar heden en die aanwezigheid maakt dat de herinneringen kunnen worden (her) beleefd met de beleving van een kind. Juist omdat ze zo onbevooroordeeld mogelijk zijn opgetekend en zo min mogelijk zijn geduid, is het ook voor de lezer mogelijk geworden Parians herinneringen te ervaren alsof hij zelf een kind is dat alles voor de eerste keer ondergaat. |
|