Rokus Hofstede
Vetgemest met mijn eigen naam
Wij zijn de privé-bankiers van onze reputatie. Gemeengoed is tegenwoordig in literatuur en kunst de aanname dat openbaarheid - in real-time, via sociale of andere media - goed is, of tenminste nuttig: we willen immers ons werk de nodige uitstraling geven, we willen naam maken en daar de uiteenlopende vruchten van plukken. Wie de openbaarheid schuwt, wie het spel van de openbaarheid niet meespeelt, is die nog wel van deze tijd?
De Franse dichter en grafisch kunstenaar van Belgische oorsprong Henri Michaux (1899-1984) heeft zijn hele leven koppig vrijwel alle voorstellen en verzoeken afgewezen waarmee zijn werk en zijn naam wereldkundig zouden kunnen worden gemaakt. Of het nu ging om bijdragen aan bloemlezingen, vertalingen, interviews, tijdschriftspecials, toneeladaptaties, filmadaptaties, groepsexposities, conferenties, samenwerkingsprojecten, lidmaatschappen, eerbewijzen, prijzen: het antwoord was nee. Een kostelijke introductie tot die averechtse, publieksvijandige grondhouding biedt de eerder dit jaar verschenen bundeling van afwijzingsbrieven getiteld Donc c'est non (Gallimard 2016). Bezorger Jean-Luc Outers had het geniale idee om een ruime selectie van Michaux' afwijzingsbrieven te bundelen, verspreid over een periode van meer dan vijftig jaar. ‘Ik heb een secretaris nodig die voor mij op veertig of vijftig verschillende manieren nee kan schrijven.’ Michaux weigert systematisch alle heruitgaven, zowel pocketuitgaven als bundeling van zijn werk in de prestigieuze Pléiade-reeks: ‘Ik word al gelezen door tweeduizend imbecielen. Waarom moeten het er twintigduizend zijn?’ Elke vorm van erkenning of consecratie is voor hem verdacht: ‘Als ik maar niet vetgemest met mijn eigen naam eindig.’
De paradox is dat het verlangen om te verzaken aan roem in Michaux' geval werd gevoed door de omstandigheid dat zijn roem al bestond en door het verzaken eraan tot op zekere hoogte juist werd versterkt. In het echte leven was Michaux - zo blijkt uit de aan hem gewijde biografie van Jean-Pierre Martin - een subtiel strateeg die het literaire spel geraffineerd kon spelen en die als dichter permanent op zoek was naar de erkenning en vriendschap van degenen die hij als zijn gelijken beschouwde. Wat niet wegneemt dat zijn verlangen om met rust te worden gelaten, zijn afwijzing van de openbaarheid en zijn pleidooi voor sociale afvalligheid nog steeds inspirerend