Vlaemsche tooneelkronyk door L. Yzendyck.
De opening van het tooneeljaer! - ziedaer eene zinsnede, welke menigeen vrolyk in de ooren klinkt. Wat my betreft, ik verneem ze ongaerne, want zou er wel iets zoo onaengenaem zyn als over het vlaemsch tooneel, dat is over de vlaemsche tooneelkunstenaren, te spreken? Die heeren hebben wel gaerne dat men over hen den mond opent, maer dit zou niet dan ten hunnen lof mogen gebeuren. Buiten de woorden: schoon, voortreffelyk, wonderwel, buitengewoon, nog nooit gezien, verstaen zy geene uitdrukking, en men zou zich moeten getroosten voor hen de Leviet te spelen, om voortdurend wierook naer hunne achtbare koppen te kunnen doen opstygen. Verstaet ge dan de kunst alzoo, onvergelykelyke liefhebbers? Meent ge dat dit het middel is om groot en befaemd te worden, en weet ge niet hoe weinig wonderschoon er in de wereld is, en hoe ver het altemael van de volmaektheid blyft, datgeen wat wy reeds voor volmaekt uitbazuinen? Is het dan voor u voldoende dragelyk te zyn, en verlangt gy u te bevlytigen om in het middelmatige te blyven rondvroeten? Blyft dan rustig in uwe onvolmaektheid, en wy zullen glimlachend uwen waen aenstaren. Doch bedenkt dat de wereldberoemde kunstenaren verre zyn van uwe onovertrefbare ydelheid te evenaren, bedenkt dat die de toejuichingen voor niets achten, en somtyds eene schuifeling zouden willen betalen, om door die zweep aengehitst, nieuwen moed te scheppen tot het verfynen van hunnen kunstzin, en alzoo te kunnen opklimmen tot de hoogere kringen der volmaektheid. En die talenten zyn toch wel in het echte spoor, die zullen zich noch moeite, noch opofferingen ontzien, die zullen over geene regtvaerdige bestraffing gebelgd zyn, maer ze tot hunne verbetering beproeven, en daerdoor zelfs, zyn ze zeker eenen roem te erlangen, welke door hunne naneven nog niet vergeten zal zyn!
Dit bovenstaende kan doen veronderstellen dat wy de baen van onzen voorganger niet slafelyk navolgen zullen. Niet dat wy besloten hebben de Tooneelliefhebbers mistroostig te maken door eene al te strenge kritiek; neen, wy zullen slechts minder over hen spreken, en ze toetsen aen den toetssteen der kunst. Wy zullen hun bywylen eene hunner feilen uitleggen, en zoo wy dan ondervinden mogten dat zy alle betrachting naer verbetering verwaerloozen, zullen wy hen recensentelyk behandelen en hun doen zien dat de lof, waermede men hen gedurig overlaedt, niet altyd de echte is.
Dit jaer zal ons overzicht breed kunnen zyn, en onze kritische blik zal by de tooneelkundige pryskampen, die te Antwerpen plaets zullen hebben, byna het geheel Vlaemsch-Belgisch tooneel kunnen overstaren; het zal kunnen dienen om af te meten hoe hoog ons schouwburg reeds gestegen is, en het lot afteekenen, aen hetzelve door de toekomst voorbereid.
Slagen wy nu vooreerst het oog op de vertooning van de Maetschappy van Rhetorica De Hoop, welke den 9 october met Maria-Anna, drama, en de Duivenmelkers, kluchtspel, haer tooneeljaer opende. De keus van dit drama is alleen een bewys dat dit genootschap in smaek verbetert. Inderdaed, De Hoop schynt te begrypen dat het tooneel by ons geheel uit het volk