● Komische bintjes
Zo'n invalshoek kan je zomaar invallen, maar je kunt je inspiratie ook een handje helpen. Voor televisie is de belangrijkste vraag die de schrijver zich stelt: wat kan ik mis laten gaan in deze situatie? Maar voor de radio zocht ik toch meer komische denkprocessen. Bij het voorbeeld van het vaderlandse bintje is er sprake van een komisch contrast tussen de wereld van het bintje en de wereld van de sport. Veel humor ontstaat uit contrast, uit ongerijmdheden, uit incongruentie. Ik stel me dus de vraag: wat gebeurt er als ik m'n onderwerp in een contrasterende omgeving plaats, bijvoorbeeld in een andere tijd?
1 Hoe zat het met het zwakke bintje in het verleden? Was het toen nog sterk? De Bataven zakten op bintjes de Rijn af. Piet Hein en de bintjesvloot, Colijn die het bintje hard hield, etc.
2 Hoe zit het met het bintje in de toekomst? In de eerste Nederlandse bemande satelliet zit een zak met bintjes die beginnen te spruiten. Ik zeg niet dat dit leuke sketches worden, maar het is een denkproces waarbij ik vrijelijk ga associëren in de hoop dat ik een goede kijk en humor tegenkom. Voor mij moeten die even wonderlijk zijn als eenvoudig, even waar als gelogen en even ernstig als leuk.
3 Plaats je onderwerp eens in een andere sociale context. Laat artsen, politici, Frits Bom, professor Van Os zich uitspreken over het bintje en kijk waar het je brengt.
4 Kan ik het onderwerp overdrijven of verkleinen? Wat gebeurt er als ik het onderwerp enorm vergroot? Een radioreportage over de teloorgang van het bintje, wenende mensen, twee minuten stilte, toespraak van Hare Majesteit.
5 Waar kan ik het mee vergelijken? Ik schreef een sketch in de vierdaagsesfeer over de tocht van zalmen naar hun paaigronden en interviewde ze op het moment dat ze over de zalmtrappen klommen.
6 Wat gebeurt er als ik het gegeven