De Nieuwe Taalgids. Jaargang 70
(1977)– [tijdschrift] Nieuwe Taalgids, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 332]
| |
Van waken en vaken, een duistere plaats bij Huygens belichtHet slot van Huygens' gedicht ‘Rust op Hofwijck’Ga naar voetnoot1 vormt voor Dr. F.L. Zwaan, de verzorger van de vermaarde bloemlezing Voet-maet, rijm en reden, een moeilijkheid bij het interpreteren. Om dit slot te kunnen begrijpen, moeten we het gehele gedicht in de beschouwing betrekken. Huygens stelt in ‘Rust op Hofwijck’ zijn weekend-passering op zijn buiten tegenover zijn door-de-weekse beslommeringen rond het hof en in Den Haag. Hij ervaart zo'n wekelijkse cyclus als de cyclus van één etmaal: de werkweek is de dag, de periode van waken (‘waken’ in dubbele zin: wakker zijn en nauwkeurig gadeslaan!), het weekend is de nacht, de periode van slapen en aangenaam dromen. De moeilijkheid zit in de laatste vier verzen van het gedicht, die ik nu naar bovenvermelde uitgave citeer 21[regelnummer]
Beminde Saterdagh, zijt ghy noch verr' van komen?
Spoedt toch, en help my weer aan Hofwijcks soeter droomen:
Kom, paerden in de Koets, 'k voel dat ick u genaeck,
En, Haegh, goe nacht; ick geew; maer van Hofwijcksche vaeck.
In de eerste druk van de bloemlezing was bij vs. 23 geannoteerd: Kom paerden in de Koets,: Schiet op, koetspaarden (‘in de Koets’ is vreemd.); u: nl. Hofwijck; (...).Ga naar voetnoot2 In de tweede druk is de noot aanmerkelijk uitgebreid, maar naar de inhoud slechts weinig gewijzigd: Kom, .... genaeck: (duistere plaats). Het waarschijnlijkst dunkt mij dat Huygens in zijn ongeduld om op Hofwijck te gaan ‘dromen’, zijn paarden (ondanks de na paerden ontbrekende komma) reeds aanspoort: Kom, paarden, in de Koets (Laat u in de koets = voor de koets spannen) en vervolgt: ik voel dat ik u (is Hofwijck) nader = ik voel dat het niet lang meer duurt of ik trek weer naar mijn geliefde buitenplaats). Het lijkt mij niet onmogelijk dat Huygens met u over de aanspreking paerden heen Hofwijck (uit Hofwijcks) vervangt (...).Ga naar voetnoot3 In de derde druk is de noot uit de tweede druk onveranderd overgenomen.Ga naar voetnoot4 Het slot van ‘Rust op Hofwijck’ blijft duister, doordat de annotator paerden als een aanspreking beschouwt en dientengevolge in de eerste helft van vs. 23 een aansporing tot die paarden ziet en u naar Hofwijck laat verwijzen. Er zijn echter andere interpretaties mogelijk, waarbij bovendien niets aan de tekst behoeft te worden gewijzigd. We kunnen in vs. 23a een aansporing tot niet in de tekst genoemd personeel zien. Bij een parafrase moet dan een gebiedende of een aansporende wijs van een | |
[pagina 333]
| |
werkwoord worden ingevoegd. We krijgen dan bijv: Vooruit (, mannen), (span) de paarden in de koets.Ga naar voetnoot5 Vergelijk in dit verband WNT VII, 2, 5172 onder Kom (II) en Mnl. Wdb. III, 1723 onder Comen I, A, 7. Elliptische zinnetjes van dit type zijn vooral in de spreektaal nog zeer gangbaar. Een leraar kan zijn leerlingen aansporen met de woorden: ‘Kom, boeken op tafel’. Het is ook mogelijk om Kom als een tot Beminde Saterdagh (vs. 21) gerichte aansporing te beschouwen en paerden in de Koets weer te begrijpen als een opdracht aan het personeel (‘span de paarden in de koets’), of als een verheugde constatering (‘de paarden staan (klaar) in de koets’). Prof. B. van den Berg wees me op nog een interpretatiemogelijkheid. Naar zijn ordeel is Kom, paerden in de Koets in zijn geheel gericht tot Beminde Saterdagh. De betekenis van vs. 23 wordt dan: Vooruit (beminde zaterdag), span de paarden in, ik voel dat het bijna zaterdag is. Bij deze interpretatie wordt dus geen beroep gedaan op een buitentextueel gegeven, t.w. het personeel. Hoe de interpretatie van 23a ook moge zijn, in u moeten we een verwijzing naar Beminde Saterdagh zien. In de laatste versregel breekt dan voor Huygens de nacht aan, de nacht die op zijn werkdag (28 november 1656) volgt, met daarachter de nacht van Dry halve dagen (vs. 8), het opdoemende beeld van zijn rusten op Hofwijck. In paerden in de Koets werd op dit laatste geanticipeerd.
januari 1976 Den Haag, Sijzenlaan 24 j.a. van leuvensteijn |
|