constructieve confrontatie, en daaromheen is een ring van mensen gevormd die in staat zijn te analyseren wat de oorzaak van de bestaande conflicten is. Op basis van wat ter tafel komt, worden instrumenten ontwikkeld, structuren gemaakt, ideeën gelanceerd, waarin de onmondigen en machtelozen meer aan bod kunnen komen. Dat gebeurt bijvoorbeeld in kleine conferenties of workshops. Grote hulp bieden daarbij mensen uit wetenschap en samenleving die veel verantwoordelijkheid dragen. Mede omdat er veel tact, inzicht en wijsheid nodig zijn om niet alleen de dialoog gaande te houden, maar ook om resultaten te boeken.’
Concentreert de IDF zich op bepaalde gebieden?
‘Voor 1998 staan er zeven projecten op stapel: de Koerden in Turkije; vrede en gerechtigheid in Soedan; Indonesië; religie, staat en burgermaatschappij in het Westen en de islamitische wereld; islamitisch vrouwenprogramma over gedeelde verantwoordelijkheid; jeugdige vluchtelingen en ontheemden in de Hoorn van Afrika; en Jongeren-Parlementen. Een belangrijk deel van het werk van de IDF is gericht op de explosieve situatie in het Midden-Oosten. Later is daar voormalig Joegoslavië bijgekomen. Daar was niet zozeer sprake van een dialoog, maar van een scheiding. We hebben daar het gegeven aan de orde willen stellen van de trauma's van kinderen die opgroeien in gebieden met gewapende conflicten. Hoe lukt het om een brug te slaan naar het normale leven, zonder haat en nijd?’
Het lijkt me van groot belang dat het Midden-Oosten als speerpunt is gekozen.
‘Daar liggen de meeste activiteiten van ons. Het gaat niet zozeer om een dialoog tussen christendom en islam, als wel om de scheiding tussen de islam met zijn theocratieën en het Westen. Hoe kunnen we elkaar beter leren verstaan? Het idee van de dialoog blijkt zeer aan te slaan onder jongeren en vrouwen. Er is nu een conferentie gepland over de religieuze en niet-religieuze staat. In Amman werd recentelijk een conferentie gehouden waar hooggekwalificeerde vrouwen een pittige confrontatie zijn aangegaan met de traditionele sultans.’
Hoe raakt het werk van de IDF en de resultaten ervan bekend?
‘We werken toe naar een advies voor de betreffende groeperingen en zoeken niet de algemene publiciteit. We doen wel verslag aan de betrokken nationale en internationale organisaties en personen.’
Waar haalt de IDF eigenlijk de pretentie vandaan om het proces van de dialoog aan te bieden aan strijdende partijen?