Inhoud
WILLI OELMÜLLER, Hans Jonas. Een joodse stem
In het oeuvre van de joodse filosoof Jonas (o 1903) zit meer eenheid en continuïteit dan men op het eerste gezicht vermoedt. Aanvankelijk was het hem te doen om een hoognodig nieuw godsbegrip, nadat het beeld van de Almachtige die aan de kant van de weerlozen staat het in Auschwitz had laten afweten; nadien ging hij op zoek naar een al even noodzakelijk gebleken, nieuwe (verantwoordelijkheids)ethiek, die door de ecologische crisis aan heel de mensheid wordt opgedrongen. Voor een fundamenteel, zij het ten dele ook betwistbaar omdenken op beide gebieden heeft Jonas baanbrekend werk geleverd. |
963 |
WINAND CALLEWAERT, Reïncarnatie. Een Indisch erfgoed
De jongste tijd blijkt het geloof in enige vorm van reïncarnatie ook in Westerse kringen weer ingang te vinden. De auteur peilt naar de aanwijsbare en hypothetische, cultuur-historische wortels van een alomvattende wereldbeschouwing, die voor honderden miljoenen andersdenkenden even vanzelfsprekend en zeker is als de erg verschillende, personalistische levensvisie waarmee de - al dan niet christengelovige - Westerse mens zo vertrouwd is. |
977 |
JÖRGEN OOSTERWAAL, De Harmel-doctrine
Mythe of realiteit?
Volgens een recente studie van A. Coolsaet werd de Harmel-doctrine van het begin van de jaren '70 - omtrent een originele bijdrage van de ‘kleine landen’ tot de ontspanning tussen Oost en West - in de daarop volgende periode weer losgelaten of verloochend door de Belgische ministers van Buitenlandse Zaken. De auteur bekritiseert die z.i. wat te simplistische voorstelling en wijst vooral op de beperkte maneuvreerruimte waarover een land als België beschikt om een nog zo goed bedoelde en idealistische, buitenlandse politiek zelfstandig te bepalen. |
985 |
JAN KERKHOFS, Kerk en staat in Zweden
Naar een scheiding?
In de allicht meest geseculariseerde welvaartsstaat die Zweden is, worden het bevoorrechte statuut en de officieel erkende bevoegdheden van de staatskerk steeds meer ervaren en beleefd als een volkomen uitgehold anachronisme. Maar ook de recente pogingen om tot een volledige scheiding van kerk en staat te komen zijn slechts ten dele geslaagd, doordat zij verwikkeld raakten in partijpolitieke tegenstellingen en bemoeienissen van eerder burgerlijkemancipatorische dan theologisch-pastorale aard (wat met name de omstreden wijding van vrouwelijke pastores betreft). |
992 |
| |
FRANC SCHUEREWEGEN, Claude Simon
De schrijver die boeken haat
De Nobelprijs literatuur van 1985 was en blijft in eigen land (Frankrijk) een nauwelijks bekende, weinig gelezen en geenszins populaire auteur. Dat hangt waarschijnlijk samen met zijn inderdaad moeilijke en weerbarstige schrijftrant, en zijn op zijn minst paradoxale (relativerende en ontluisterende) visie op de literaire bedrijvigheid zelf. |
1002 |
ANNICK TRÉGUER, De hispanics in de Verenigde Staten
De vanouds aanzienlijke aanwezigheid van Spaanssprekenden in de zuidelijke staten van de VS is de jongste decennia fors toegenomen en tegelijk ook in andere staten (en vooral grote steden) opgedoken. De ‘hispanics’ zijn op weg om in het jaar 2000 de belangrijkste etnische minderheidsgroep - groter dan die van de zwarten - te vormen; zij blijken bovendien hun eigen culturele tradities en identiteit met steeds meer klem te willen bewaren en bevestigen. |
1012 |
Forum |
|
Persoonlijk leven door de eeuwen heen / Ger Groot |
1020 |
Het leven als ononderbroken leerproces.
De autobiografie van Daniel Berrigan / Paul Begheyn |
1024 |
Meevooizen met de vozen / Leo Geerts |
1027 |
Auschwitz is te begrijpen. Een repliek / Gie Van Den Berghe |
1029 |
Boekbespreking |
1031 |
Inhoudsopgave vijfenvijftigste jaargang, 1987-1988 |
1053 |
Omslagontwerp: Mark Verstockt |
|
|
|