Streven. Jaargang 2
(1934)– [tijdschrift] Streven [1933-1947]– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 235]
| |
MengelingenWat is Sociologie? Rhabdomanie. De sociale organisatie der Spaansche Katholieken. Nieuws van het intellectueele front. | |
Wat is Sociologie?Sociologie, sociale wetenschap, sociale actie komen voor velen nagenoeg overeen, terwijl de 'sociologen', in den eigenlijken zin van dat woord, geenszins 'sociale werkers' zijn, noch beweren te zijn. Wat is dan sociologie? P. DELOS, O.P., Professor te Rijsel, leert het ons in zijne Inleiding op den 'Précis de Sociologie' in samenwerking opgesteld door de P.P. Dominikanen A. LEMONNYER en J. TONNEAU en door R. TROUDE, Leeraar aan het lycée te Rouen.Ga naar voetnoot(1) Volgens P. Delos is de sociologie geen normatieve wetenschap, derhalve geen onderdeel der moraal: 'science de ce qui est, elle conduit au seuil de la morale, mais ne le franchit pas'. Ze beperkt zich tot het 'observer, décrire, classer les faits sociaux'. Immers die daden worden wel door individuen gesteld; ze hebben evenwel 'leur réalité propre; de même qu'une société est autre chose que la justaposition ou l'addition des individus qui la composent, de même les faits collectifs sont-ils autre chose que les faits individuels pris dans leur nombre arithmétique'. Hier volgt uit dat 'les faits sociaux ne peuvent s'expliquer par la seule étude des psychologies individuelles...; il y a toujours un élément objectif, extérieur, extra-individuel, qui les explique et qui est la cause des comportements sociaux. Ceux-ci constituent donc une matière propre, un domaine spécial, dont une science d'observaiton doit constater, décrire et classer les phénomènes.' De socioloog mag daarom, als zoodanig, niet richting-gevend optreden. Hij is nochtans niet er toe verplicht ijskoud te blijven toeschouwen; hij mag, evenals de geschiedkundige, aan bewondering, afkeer, verontwaardiging lucht geven; maar de uiting dier gevoelens mag niet 'prévenir la découverte de la vérité', ze moet 'en jaillir'. De 'sociologische wetenschap' reikt derhalve veel verder dan | |
[pagina 236]
| |
hetgeen wij plegen te noemen de sociale verhoudingen of nog het maatschappelijk vraagstuk; de opgave der indeeling van den 'Précis' laat het duidelijk uitkomen: hij behandelt achtereenvolgens de sociologie domestique (P. Lemonnyer); sociologie économique (P. Tonneau); sociologie poütique (R. Troude); la religion, l'art ei la science au point de vue sociologique (P. Lemonnyer en R. Troude). Van den anderen kant, aangezien ze niet normatief is, richt ze niet rechtstreeks naar de actie, tenminste indien ze zich tot haar eigen gebied beperkt, hetgeen niet altijd het geval is... zelfs niet in dezen 'Traité'. De schrijvers hier aan het woord duiden onbetwistbaar een richting aan... Trouwens een volkomen veilige en heilzame. Wij bevelen hun werk aan onze intellectueelen warm aan; het zal hun een helderen kijk geven in de zoo talrijke levensvraagstukken door den socioloog behandeld; helaas al te dikwijls op partijdige wijze en met een anti-godsdienstige strekking. K.d.B. |
|