Streven. Jaargang 23
(1969-1970)– [tijdschrift] Streven [1947-1978]– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 659]
| |
Stemmen van jongeren
| |
[pagina 660]
| |
wijsheid is, een wijsheid van het heimwee. Het is goed dat eens gezegd wordt dat ook jongeren ermee bezig zijn, dat het ook een wijsheid van de toekomst is. De spanning tussen maatschappij en leven is namelijk niet dezelfde als die tussen de generaties, ze bestaat al zo lang als mensen georganiseerd samenleven, en van de manier waarop ze gezien, beleefd, uitgehouden wordt, hangt de kwaliteit van dat samenleven altijd weer af. We kunnen daarbij terugdenken aan ‘de smart van de tegenstellingen’ waarover Paul Ricoeur het heeft in zijn opstel over sMedemens en naaste sGa naar voetnoot1: ‘het gevecht dat de “korte” relaties van persoon tot persoon en de “lange”, via instituties verlopende relaties met elkaar voeren, zowel op het vlak van ons persoonlijke leven als in het leven van sociale groeperingen’. De eerste zijn de relaties tot de ‘naaste’, onafhankelijk van iedere maatschappelijke bemiddeling; de tweede, die tot de ‘medemens’ of ‘socius’, via de maatschappelijke bemiddeling. De eerste zijn intiem, subjectief, exclusief; de tweede zijn abstract, maar kunnen meer mensen omvatten. Wij moeten leren zien dat het twee gezichten zijn van eenzelfde liefde, leren zien dat het thema van de naaste, de persoonlijke bewogenheid en liefde, aan de maatschappelijke verwerkelijking een eigen intensiteit en uiteindelijk haar intentie verleent; dat de maatschappelijke verwerkelijking het thema van de naaste zijn hele uitgebreidheid en reikwijdte garandeert. Terecht kunnen wij zeggen: de parabel van de Barmhartige Samaritaan, waarop christenen zich zo graag beroepen, gaat niet ver genoeg als zij het niet brengt tot een sociaal-economische analyse van de maatschappelijke wanorde, tot een wetenschappelijke maatschappijkritiek; beter dan individueel medelijden is maatschappelijke inzet om de weg van Jeruzalem naar Jericho te verbeteren, zodat geen struikrovers meer mogelijk, geen barmhartige Samaritanen meer nodig zijn. Maar met wegen door woestijnen kunnen we ook van het leven een woestijn maken: een maatschappij waarin het geen leven meer is, waarin van alles verstikt wordt wat de mens nodig heeft als lucht. Nodig als lucht is ook verwondering en vertedering, deernis en ontroering, vreugde en verdriet waar niets aan te doen is, raadsel en mysterie, persoonlijk plezier en persoonlijke bekering. Maar ook ‘de verticale dimensie van het leven’, ‘de verhouding tot de Andere.... misschien zelfs tot God’. Wij kunnen niet doen alsof dat allemaal lucht is. Wij geloven dat je heel goed aan maatschappijkritiek kunt doen zonder evangelie. Wij geloven dat je niet evangelisch (en sreligieus s) kunt leven zonder aan maatschappijkritiek te doen. Maar de radicale maatschappijkritiek van het evangelie zegt juist: maatschappijkritiek is niet alles.
Frans Van Bladel |
|