rialisme van de dienstbaarheid te versterken? Luisteraar uit Den Bosch: leefde de mensenzoon niet tussen de mensen? Kan die kerk niet gewoon iets zijn waar je een kopje koffie drinkt? Jawel, zegt Hamelink van het I.K.O.R., maar dan zo mogelijk met rietsuiker.
Er is natuurlijk nog veel meer gezegd. Aangezien mij door het I.K.O.R. gevraagd was vanuit de huiskamer wat notities te maken, voeg ik nu enkele reacties in die op mijn blocnote verschenen:
‘De preek is te richtinggevend. Beter lijkt het mij een thema als: bij de Vader zijn vele woontenten. Of in drie dagen breek ik de tempel af - en bouw haar weer op. Overigens, de bijbel als levensverhaal van de vindingrijke, de eenzaamheid niet schuwende, in parabelen sprekende timmerman lijkt zoek. Het is alsof over alles een waas hangt van commissie-rook’. Ik noteerde tot slot: ‘Alle kerken een half jaar dicht, alle uitzendingen en publikaties weg, laten we Gods dienaren gewoon een baan laten nemen en dan maar zien of we Emmaus bereiken. Bovenal de confessionele partijen weg, zolang KVP-voorzitter Van der Stee bij het aanroepen van de H. Geest naar zijn zakdoek zoekt of zijn sleutelbos vasthoudt’.
Die reactie is - mede op eigen verzoek - niet uitgezonden, omdat je er geen enkel stukje oerwoud mee kunt openkappen. Interessant is alleen hoe je tot zo'n verzuchting komt. Is het een uiting van vermoeidheid met de kerken, en met wat er omheenhangt? Betekent het dat de crisis die wij meemaken dieper zit en vertakter is dan we denken? Is het wel mogelijk, en bijbels gezien nuttig, dat die kerk nabij is? Of is het inhaerent aan gelovig-zijn, dat de kruistocht inhoudt verdwazing, ontmoediging en hopeloosheid? Meer dan de deskundigen van het P.I.N.K., het Concilie, de I.K.O.R., en wie dan ook duidelijk kan zijn? Is heel die deceptie, over structuren, goede bedoelingen, nieuwe opzetten en actie-groepen, niet een noodzakelijke voorwaarde om te komen op de plaats waar het koud is, en eenzaam, en onbeschut? Zodat het gebed uit de mens geperst wordt? En hij vrij wordt voor de niet langer door objectieve instanties of activistische groepen te stigmatiseren route: zichzelf in veelvoud.
Misschien is wat wij meemaken voorspel en eerste exercitie. Er wacht meer, zoals de psalm voorspelt. Teveel wellicht voor de mensen die niet