Wat bedoelt u met een theologie van de revolutie?
Er zijn enorme concentraties van rijkdom en voorrechten in het ene deel van de wereld en enorme ontrechting, wrok, ressentiment en haat in een ander deel. Ik denk dat het onzin is te geloven dat wij in Noord-Amerika in de komende tien jaar eenvoudigweg behagelijk kunnen voorthobbelen langs de weg die we gegaan zijn zonder enige zeer radicale veranderingen in onze wereld. Ik geloof dat de mensen die leven in de onderontwikkelde gebieden zullen grijpen naar de revolutie en dat, tenzij wij als christenen revolutie verstaan als een manier waarop God in de geschiedenis handelt om rechtvaardigheid en heil, redding en vernieuwing te brengen aan de mens, wij verloren zullen zijn.
De moeilijkheid is dat wij een manier van antwoorden aan de wereld geërfd hebben waarbij wij onszelf zien als een stabiliserende invloed, als een bewaker van de waarden van het verleden, terwijl in feite nu van ons gevraagd wordt te onderscheiden en te verkondigen hoe God aan het werk is in de wereld om de zaken ondersteboven te zetten, dingen te veranderen, nieuw te maken, de machtigen van hun zetels te stoten zoals het evangelie van Matteus het zegt. Om dit te zien is een theologisch besef en begrip van revolutie nodig. Niet noodzakelijk een automatische goedkeuring, maar een besef van revolutie, dat de christenen in de onderontwikkelde landen in staat kan stellen deel te nemen aan hun revolutie en ons in staat kan stellen met meer fantasie op revolutie te reageren. De meeste moderne revoluties - liberale, communistische, Amerikaanse neger - zijn uiteindelijk voortgekomen uit het bijbelse geloof dat alle mensen broeders zijn en van God de gemeenschappelijke opdracht hebben, deelgenoten, bewaarders en medescheppers te zijn van deze wereld. Maar revoluties kunnen eng worden op een racistische of nationalistische wijze. Destemeer reden dan voor christenen erin actief aanwezig te zijn, eraan deel te nemen waar we kunnen, erop kritiek uit te oefenen waar we moeten.