van het ego vervaagd, en de aangeleerde, toegekende betekenis van een voorwerp is zodanig veranderd, dat de voorwerpen geen betekenis meer hebben buiten zichzelf. Kleuren worden, doordat de inhibitie is weggevallen, in al hun verzadigde en schitterende intensiteit waargenomen, en het waargenomen object wordt gezien in zijn primaire vorm, onbelast met nuttigheidswaarden. Het vermogen de rekenkunstige vraagstukken van het leven op te lossen is afgenomen. In plaats daarvan treedt er, overdrachtelijk gezien, een soort beeldspraak van gevoel en gedachte op. Onbekende, ongewone gedachten-reeksen met een rijkdom aan facetten doorkruisen de geest, of er is een enkel tijdeloos thema dat onophoudelijk weer opduikt. De stemming, ook bevrijd van de beperkingen die het normale dagbewustzijn er gewoonlijk aan oplegt, is beweeglijker en minder stabiel. Aan de arbeidsvoorschriften die het zenuwstel dwingen elk zintuiglijk kanaal en elk geestelijk proces gescheiden en afzonderlijk intact te houden, wordt minder straf de hand gehouden. Geluid doorspeelt het licht, gevoelens weven zich door het gedachtenleven heen, en beide vermengen zich met het waarnemen.
Werkelijkheidsoriëntatie, doelgerichtheid en aanpassing aan de omgeving worden alle gedeeltelijk of totaal onmogelijk, en de gebruikelijke toestand van geestelijke inhibitie, die gezond verstand genoemd wordt, wordt gedisinhibeerd. Of zich krankzinnigheid ontwikkelt, dan wel datgene wat uitzinnigheid genoemd wordt, hangt af van de wijze waarop deze defensie-loze, ego-vrije, prelogische, uiterst suggestibele toestand emotioneel wordt verwerkt. Sterke gevoelens van angst en onzekerheid leiden tot een falen in de behandeling en verwerking van de ongebruikelijke ervaring; dit is krankzinnigheid. Emotionele aanvaarding leidt tot een goede verwerking van het ervarene en tot uitzinnigheid. In de uitzinnige toestand kan de aandacht worden geconcentreerd: binnenwaarts voor een nieuwe kijk op de oude problemen, buitenwaarts voor een nieuwe visie op de oude wereld.
De verscheidenheid aan LSD-ervaringen is groot. LSD heeft vrijwel elke soort acuut-psychotische reactie nagebootst, en het hele spectrum van visionaire toestanden is redelijk goed bestreken. Uit dit uitgebreide gamma weet elke waarnemer wel materiaal te putten dat zijn eigen overtuigingen kracht bij zet. Er zijn nog andere ervaringsaspecten: zuiver filosofische introspecties, visuele lustoorden, zinsbegoochelingen en gebeurtenissen van nog meer elementaire aard.
Het is verleidelijk om te zeggen dat men de LSD-ervaring krijgt die men verdient, maar dat is niet zo. Zeven eeuwen geleden zei Thomas van Aquino het juister: ‘Quidquid recipitur secundum modum recipientis recipitur’: ‘Wat men ontvangt wordt ontvangen in overeenstemming met de aard van de ontvanger’. We krijgen niet wat we verdienen, maar wat we zijn. Een pil bouwt het karakter niet op, voedt het gevoelsleven niet op en verbetert de intelligentie niet. Het is geen geestelijk arbeidsbesparend middel, heiligmaking of binnenweggetje naar de wijsheid. Maar het kan ons de mogelijkheid geven onszelf en de wereld op een nieuwe wijze te ervaren - en daar lering uit te trekken.
Uit de overvloed aan reeds bekende reactievormen en uit de vele andere die