Zulk een betasten hult het heimwee in verblijding: men volbrengt het als het aaneenweven van zijn oorsprong en zijn bestemming.
* * *
De keramische kunst heeft een historisch gegroeide binding: het inhoudsvat. Klei en glazuur, die door de mens met list, moed en leed op zijn lot bedongen werden, zijn eeuwenlang innig en vanzelfsprekend in associatie gebleven met het inhoudsvat als gebruiksvorm.
Deze vorm is dan ook noch min noch meer dan een genetische factor, dus essentieel, in de kunst van het aardewerk. Pot, kom, schaal, vaas, kruik en de talloze varianten welke de weelderige buurtschap van het vaatwerk samenstellen, blijven bij gevolg gebiedende maaktypen. Ze zijn als met een ontijdelijk geheim bevrucht en daardoor blijven ze magisch aanwezig als durende, zekere verschijningen in een ongedurige, steeds veranderende wereld.
De mens kan de klei kneden en boetseren tot massieve tekens, afbeeldingen en verbeeldingen, tot materievolle artefacten die zich waardig bij de houten, stenen en ijzeren beeldkunst kunnen voegen. Maar hij zal zich nooit keramischer, tellurischer, kunnen uitspreken dan door holten met sferisch gebaar - bol, cylindrisch, kelk- en kegelvormig - binnen aarden begrenzingen te vangen.
Omdat daar het nabeeld van zijn saamgelegde handpalmen - zijn ontvangen - door verduurzaamd wordt? De dag dat hij de lijnvoering van deze vleselijke schaal uit een klomp weke azoïsche grond kon maken, is zijn besef duizendvoudig verrijkt. En toen hij dat wonder aan de zoevende zang van de draaischijf ontlokte, werd een grote gulp van onvermoed meesterschap definitief in zijn bewustzijn gerukt.
Hij heeft sedertdien niet opgehouden met op het thema te variëren. Iedere pot is anders gebleken dan de vorige; iedere kruik verschilt van alle overige; de gemeenschap van alle vazen lééft van het reliëf en de schakering die er van vaas tot vaas in verspreid zijn. De maaktypen varen op een bruisende morfologische golfstroom, waarop ze, zichzelf blijvend, altijd maar nieuwe gestalten krijgen.
Is het dan verwonderlijk dat ons cultuurstadium, met zijn overvloed van gebruiksmiddelen, het keramisch inhoudsvat is gaan huldigen als een entiteit buiten alle functievervulling om, als doel op zichzelf, als expressie van menselijke vervoering?
De ware pottenbakker doet vandaag niets anders dan altijd maar, in blijde herhaling, de uitvinding prijzen van zijn vak.
* * *
Is de keramische kunst prometheïsch? Behoudens door gereedschap