zelfs een naam als Hochwälder bracht geen redding, want De Openbare Aanklager bleef slechts een parodie op de klassieke tragedie. Shaw's Majoor Barbara was een poging om uit het slib te geraken en met Gabriël Marcel had men misschien een goed resultaat kunnen bereiken als men niet zo'n verouderd werk van hem gekozen had: De Man Gods, daterend van 1925, dus van voor zijn bekering. Het stuk dat aan Ibsen herinnert, is een pessimistisch drama waarin de Franse wijsgeer het catastrofaal zielkundig failliet behandelt van een dominee, die om het fatsoen te redden een vroegere misstap van zijn vrouw vergeven heeft. Gabriël Marcel vraagt zich af of de mens wel in staat is te leven volgens zijn principes.
Het hoogtepunt uit het tweede gedeelte van het seizoen, een hoogtepunt dat het succes van The Living Room nog overtrof, was De Regenmaker van de Amerikaanse auteur Richard Nash. Eén van die stukken waarvan de Amerikanen het geheim bezitten: eenvoudig maar zo sympathiek menselijk, realistisch en toch doorweven met bekoorlijke poëzie. De auteur formuleert zijn moraal ‘Leef je leven’ in de zin van ‘Wees je zelf’.
Op een farm in het midden-westen van de Verenigde Staten verlangt een niet-mooi meisje naar genegenheid, zoals haar vader en broers op regen wachten voor de verdorde velden. Een bedrieglijke regenmaker zal hen bezoeken en afzetten maar zoveel optimisme nalaten dat ook het meisje weer het levens-vertrouwen terugvindt.
Dit romantisch blijspel, dat tijdens de hevige vorstperiode drie weken voor volle zalen werd gespeeld en later opnieuw moest opgevoerd worden, vond in Nederland slechts een koel onthaal, ook in de superieure realisering van het Antwerpse gezelschap. Daaruit blijkt dat de reacties van een theaterpubliek moeilijk te voorspellen zijn. Plaatselijke en sociale aspecten, volkse constanten, het zijn zovele elementen die samen het toeschouwersklankbord vormen. Algemeen internationaal aanvaarde meesterwerken als De Dood van een Handelsreiziger zijn in de toneelliteratuur tamelijk zeldzaam.
Na dit frisse stuk liep het speelplan over namen als Giraudoux, Agatha Christie, Roussin, Pirandello en Anouilh via een hobbelige lijn naar de zomermaanden toe....
Bij het begin van het seizoen werd door de directie van het Nationaal Toneel een prijzenswaardig initiatief genomen en met de nodige zorg uitgewerkt. Om de jonge, lyrisch gestemde dramaturg Lode Cantens, die op het einde van het vorig seizoen zo plots uit het leven werd gerukt, te huldigen, werden verscheidene herdenkingsplechtigheden gehouden, waarop telkens stukken van de jonge auteur vertoond werden. De K.N.S. speelde Peter Appelmans, waarin de bouwmeester van de Onze-Lieve-Vrouwetoren als een idealistisch kunstenaar wordt voorgesteld. Dat was het eerste oorspronkelijk Vlaamse stuk, dat in het voorbije seizoen door het Nationaal Toneel vertoond werd. Kort daarna volgde het met de Staatsprijs bekroonde werk van Hugo Claus: De Bruid in de Morgen, in dit tijdschrift reeds uitvoerig besproken, en half maart kreeg ondergetekende een beurt met Karel van Denemarken, een proeve als historische tragedie over de moord (1127) op Karel de Goede te Brugge. Dat was tot op heden alles en daarbij zal het ook wel blijven, want bij het Vlaams Nationaal Toneel vindt men noch bij directie, noch bij regisseurs en vertolkers enthousiaste verdedigers van oorspronkelijk Vlaams werk, zo zeer dat Jos Janssen, de fortuinlijke auteur van een aantal folkloristische blijspelen en tevens van een aantal degelijke drama's,